Het traditionele aangiftewerk is aan het verdwijnen. Aangifte doen, deponeren van de jaarrekening en het uitwisselen van gegevens met andere systemen wordt steeds verder geautomatiseerd. Het blijkt steeds lastiger om daar het bedrijf alleen op te laten draaien. Daarom is nu het moment om te zoeken naar nieuwe inkomstenbronnen en aanpassingen in de huidige werkwijze. Maar hoe doet u dat? Wij geven 5 tips.
1. Sluit aan op de klantbeleving
De standaard in klantbeleving ligt erg hoog. Klanten verwachten veel van u: service, snelheid, bereikbaarheid, betaalbaarheid en optimaal gemak. Weten wat uw klant wil en daarop inspelen, is een troef van onschatbare waarde.
Belastingadviseurs en accountants zijn, net als bijvoorbeeld advocaten, gewend om reactief te werken. De klant stelt een vraag en de u geeft antwoord en stuurt een rekening. De fiscaal expert van de toekomst gaat proactief te werk. Dat betekent het steeds belangrijker wordt om actief mee te denken met de klant en antwoorden te geven op vragen die nog niet gesteld zijn. Wacht niet tot klanten naar u toekomen met een vraag, maar geef mensen een reminder: “Deze regel is veranderd, maar geen zorgen. Wij verwerken het automatisch voor u.”
2. Word een coach
De ondernemer van nu heeft behoefte aan een coach. Inspelen op deze behoefte zou een mooie aanvulling kunnen zijn op uw huidige diensten. Bel bijvoorbeeld regelmatig naar klanten om te informeren hoe het gaat, om te horen wat hun nieuwe plannen of vraagstukken zijn of om ze te complimenteren met de goede omzet van de afgelopen periode. Of juist om te vragen hoe het komt dat de omzet tegenvalt en of u kunt helpen door de bedrijfsvoering nog eens tegen het licht te houden of om nog eens kritisch naar de kosten te kijken. Houd van het gesprek een kort verslag bij in uw CRM-systeem. Volg de actiepunten goed op, want die komen er gegarandeerd. En daaruit komt ook weer (advies)werk.
3. Totaalontzorging
De klant wil gemak. Hoe kunt u dat nog verder doorvoeren in uw bedrijfsstrategie? Als uw klant voor de ene dienst bij het ene accountantskantoor zit en voor de andere dienst bij u, dan is een totaalpakket misschien wel de oplossing. Vergroot de loyaliteit van uw klanten door cross-selling, upselling en updates over uw producten. Oftewel, als een klant u belt voor een simpele inventarisatie, bied dan meteen een andere dienst aan met een kleine korting. Of bied bijvoorbeeld voordeel voor grootafnemers.
4. Automatiseer uw processen
Tax technology wordt een steeds belangrijker onderdeel in het leven van de fiscaal professional. De inzet van ICT in de fiscaliteit wordt nog verder aangejaagd door de behoefte aan real-time reporting, compliance en meer efficiëntie. Het goed organiseren van de beschikbare data is noodzakelijk, maar dan ligt de wereld aan uw voeten voor wat betreft data-analyse, blockchain, RPA, machine learning, natural language processing en andere technologische ontwikkelingen. Dit zorgt ervoor dat veel handmatig werk geautomatiseerd kan worden, en het opent deuren voor innovatie en nieuwe producten en diensten.
5. Verdienmodel: abonnement
Door onder andere de efficiëntieslag dat ICT oplevert, introduceren Belastingadvies- en accountantskantoren steeds vaker abonnementen die recht geven op allerhande fiscale, financiële en/of ondernemingsdienstverlening tegen een vaste prijsafspraak per maand of per jaar. Klanten kunnen vervolgens onbeperkt vragen stellen, binnen bepaalde grenzen. Dit past goed bij de adviseursrol en de veranderende en digitaliserende wereld van accountants en belastingadviseurs.
Innoveer mee
De wereld verandert in rap tempo door toenemende digitalisering en dit verandert ook de markt voor accountants en belastingadviseurs. Data analytics neemt een steeds prominentere rol aan en automatisering lijkt noodzakelijk. Het is van belang voor het voortbestaan van uw kantoor om bewust te zijn van deze veranderingen en hierin mee te bewegen. Zoek in de veranderingen uw eigen unieke bedrijfsidentiteit en innoveer mee!