Voor een meerderheid van de ondernemers zijn elektrische bestelauto’s nog geen rendabel alternatief. Ook wanneer de aanschafbelasting zal worden ingevoerd in 2025 zullen ondernemers massaal kiezen voor een diesel bestelauto. Daarmee gaat de maatregel het beoogde doel van een elektrisch wagenpark voorbij. Dat blijkt uit een enquête van MKB-Nederland en VNO-NCW in samenwerking met acht brancheorganisaties.
Verbrandingsmonitor
Het kabinet gaat per 2025 een aanschafbelasting (bpm) innen op bestelauto’s met een verbrandingsmotor. Het kabinet verwacht met de maatregel in totaal 2,2 miljard euro ‘op te halen’ en nog belangrijker de elektrificatie van het bestelautopark te versnellen. Door de maatregel wordt een nieuwe diesel bestelauto gemiddeld 11.000 euro duurder.
‘Ondernemers willen zelf ook elektrificeren, maar als de kosten zich alleen maar opstapelen en er geen alternatieven zijn, komt dat niet dichterbij. Daarom roepen we Kamer en kabinet op om samen te werken aan alternatieven die verduurzaming versnellen én het investeringsvermogen van het mkb op peil houden.’, stelt Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland. Bovendien is er als complete verrassing per 2025 een extra verhoging van de wegenbelasting (mrb) aangekondigd.
Contraproductief
Uit de enquête onder bijna 1.000 ondernemers met bestelauto’s blijkt dat ook bij het wegvallen van de bpm-vrijstelling, opgeteld 84 procent alsnog kiest voor diesel: 48 procent geeft aan langer door te blijven rijden in hun ‘oude’ bestelauto, 27 procent importeert een jonge gebruikte diesel uit het buitenland en 9 procent schaft een nieuwe diesel bestelauto aan. Slechts 9 procent van de ondernemers investeert in een nieuwe elektrische bestelauto. Volgens Vonhof laten deze uitkomsten zien dat deze kabinetsmaatregel contraproductief werkt. ‘Het maakt de klimaatwinst die het kabinet incalculeert erg onzeker.’
Elektrisch nog niet altijd geschikt
Volgens Vonhof is de noodzaak om te verduurzamen van groot belang en willen ondernemers hier echt hun bijdrage aan leveren. Een elektrische bestelauto is de komende jaren echter voor slechts 16 procent een goed alternatief, terwijl dit voor 27 procent nog niet duidelijk is. Maar liefst 57 procent geeft aan dat ‘elektrisch’ voorlopig niet geschikt is voor hun bedrijfsactiviteiten.
De ontwikkeling van de elektrische bestelautomarkt gaat snel, maar vooral voor ondernemers die hun bestelauto vaak zwaar moeten beladen en/of grotere afstanden moeten afleggen, zijn de nog vaak kleinere actieradius en het ontbreken van een robuust ‘snellaadnetwerk’ de beperkende factoren. Ook is onzeker hoe de beschikbaarheid van elektrische bestelauto’s en aanschafprijs zich komende tijd ontwikkelen, nu grondstoffen voor onder meer accu’s steeds schaarser worden.
Verlengen aanschafsubsidie
Het verlengen van de huidige aanschafsubsidie op de aankoop van een elektrische bestelauto (SEBA regeling) kan helpen om meer ondernemers over de streep te trekken. In dat geval overweegt 22 procent van de ondernemers de aankoop van een elektrische bestelauto boven een diesel. Maar dan nog houdt 64 procent vast aan de keuze voor een diesel en blijft 15 procent onzeker.