Wie zit er achter Nextens? Wie zorgt ervoor dat de klant makkelijk door de software navigeert? Wie ontwikkelt de designs van nieuwe functionaliteiten? Binnen Nextens speelt UX hierin een grote rol. “UX is in één zin: het verbeteren van de gebruikerservaring van de klant”, vertelt Nathan Joseph, UX Designer voor onder andere Nextens.
Hoe verbetert UX de software van Nextens?
“We beginnen met het inventariseren van de eisen waar het onderdeel aan zou moeten voldoen: de requirements. Daarvoor doen we onderzoek bij de klant en binnen Nextens om erachter te komen wat de klant en de business willen, wat haalbaar is en hoe dit te combineren valt. Vervolgens kijken we hoe dit ingericht moet worden, zodat de klant er op een goede manier mee kan werken. Daar maken we een ontwerp van.”
Blijft de klant daarna ook betrokken?
“Ja ook dat ontwerp wordt door de klant getest. We benaderen zelf een groep klanten en de klanten die geïnteresseerd zijn, kunnen het prototype testen. We kijken hoe de klant het prototype gebruikt, of het past binnen zijn werkzaamheden en gebruiken de feedback om de functionaliteit te verbeteren. Het verbeterde ontwerp testen we weer opnieuw met de klant, tot we iets hebben wat helemaal aansluit bij de behoeften. Dit gaat dan naar development om ontwikkeld te worden.Wat vind je zo leuk aan UX?
“Ik hou heel erg van de variatie in de werkzaamheden. Ik heb een stuk of 10 projecten die naast elkaar lopen. We maken namelijk niet alleen schermpjes, maar doen bijvoorbeeld ook onderzoek bij de klant, strategieontwikkeling en het inrichten van processen. Het leukst vind ik de constante verandering. Denk bijvoorbeeld aan twee-staps-verificatie. De workflow hiervan is door UX bepaald. Dat is niet iets waar we lang mee bezig zijn geweest, maar het is wel een voorbeeld van de constante verbeteringen die Nextens uiteindelijk een beter product maken.”
Waar ligt jouw grootste focus?
“Er zijn drie zeer grote projecten waarbij ik betrokken ben en daar liggen mijn dagelijkse werkzaamheden ook. Eén van deze projecten is de Adviestool. Ik ben daar de lead designer voor. Hiervoor doen we doorlopend onderzoek bij klanten en proberen we de functionaliteit te verbeteren. Ik doe ook interviews met de klant. De feedback hieruit verwerk ik weer in een prototype. Het is een cirkeltje, waardoor we steeds nieuwe dingen maken en verbeteren.”