De Belastingtelefoon is al weken slecht bereikbaar. De fiscus kan de drukte niet aan en zelfs de wachtrijen zijn zo vol dat de verbinding met vragenstellers meteen wordt verbroken. Naar aanleiding van dit bericht van De Telegraaf hebben de Tweede Kamerleden Lodders (VVD) en Omtzigt (CDA) vragen gesteld aan de staatssecretaris van Financiën.
7 minuten wachttijd
Gemiddeld hing de vragensteller in juni meer dan 7 minuten aan de telefoon voordat hij een Belastingtelefoonmedewerker aan de lijn kreeg. In mei was dit nog 3 minuten. Slechts iets meer dan de helft van de bellers wordt daadwerkelijk verder geholpen. Dit resulteerde in 210 klachten in de eerste helft van 2018. In heel 2017 waren dit er ongeveer 70 op het gebied van bereikbaarheid.
Te weinig capaciteit
Volgens Menno Snel is de bereikbaarheid van de Belastingdienst minder goed doordat het aantal medewerkers op de Belastingtelefoon te scherp zijn ingepland. Er zijn daarnaast relatief veel nieuwe uitzendkrachten aangenomen, die nog moeten worden opgeleid. Aan de andere kant lopen ervaren uitzendkrachten weg. Daarnaast is de afhandeltijd per gesprek gestegen en is er veel verlof toegekend.
Wervingstraject
Staatssecretaris Snel geeft in zijn brief aan dat er tijdelijk extra capaciteit beschikbaar komt, nu het realiseren van werkpakketreductie achterblijft. Het betreft 160 fte voor verbetering van de bereikbaarheid en 50 fte voor het verbeteren van de kwaliteit van beantwoording van de wet- en regelgevingsvragen.