In een nog ongepubliceerd rapport van de Europese Commissie staat dat belastingen op vliegen niet of nauwelijks nadelig zal zijn voor de economie of werkgelegenheid. Een vliegtaks of een belasting op kerosine zou ook in Nederland geen impact hebben hebben op het aantal banen. Wel zou de CO2 uitstoot dalen en wordt de geluidsoverlast voor omwonenden van luchthavens minder.
Fiscaal vriendelijk Europa
Die conclusies zijn precies het tegenovergestelde van de beweringen van KLM dat een dergelijke Nederlandse vliegtaks banen kost en ‘geen enkel positief milieueffect’ heeft. Het nog ongepubliceerde rapport kwam in handen van Trouw via de Europese NGO Transport & Environment.
Volgens Bill Hemmings, directeur van Transport & Environment zegt dat Europa al met al veel te fiscaal vriendelijk is voor de luchtvaartsector. Zo is Nederland momenteel een van de zeventien Europese landen die niet of nawelijks belasting heffen op vliegen. Alleen het Verenigd Koninkrijk, Italië, Noorwegen, Duitsland en Frankrijk hebben een belasting op vliegreizen van gemiddeld 15 euro per passagier. “Nota bene Donald Trump heft meer vliegbelasting dan de meeste Europese landen.”, aldus de directeur.
Compensatie
Het heffen van vliegbelastingen leidt in de Nederlandse luchtvaartsector weliswaar tot banenverlies en slechtere financiële resultaten, maar vanwege de hogere belastinginkomsten heeft dit op nationaal niveau geen invloed op de werkgelegenheid of de economie, zo stelt het rapport. Via hogere overheidsbestedingen of lagere belastingen in andere sectoren wordt gecompenseerd voor de nadelige effecten in de luchtvaartsector. Ditzelfde geldt voor andere Europese landen, schrijft Trouw.
In 2021 wil de Nederlandse regering 7 euro belasting heffen per ticket. Zo’n tickettaks van 7,50 euro zou volgens het rapport een halve megaton minder CO2-uitstoot betekenen. Dit vanwege 4% vermindering in passagiers, aldus Trouw.