De Belastingdienst heeft vanwege de coronacrisis particulieren en ondernemers geen betalingsherinneringen en aanmaningen gestuurd. Nu de coronamaatregelen zijn versoepeld en het economisch leven weer op gang komt, hervat de Belastingdienst vanaf 21 juli 2020 de verzending van betalingsherinneringen en aanmaningen. Uitstel van betaling vragen en een betalingsregeling afspreken, blijven mogelijk voor uw klant.
Medio augustus
Als uw klant nog niet alle belastingen heeft betaald en hij geen uitstel van betaling heeft, dan kan hij de komende weken een betalingsherinnering of aanmaning verwachten. Zo weet uw klant dat er nog een bedrag openstaat. Maar in de vakantieperiode kan dit vervelend zijn. Daarom heeft uw klant tot medio augustus 2020 de tijd om te betalen of om uitstel te vragen.
Uitstel van betaling
Kan uw klant niet op tijd betalen, dan kunt u bijzonder uitstel van betaling aanvragen. Doe dit zoveel mogelijk vóór de uiterste betaaltermijn van de aanmaning. Op belastingdienst.nl/bijzonderuitstel leest u hoe u dit uitstel gemakkelijk kunt aanvragen met het online formulier. Geef in het formulier duidelijk aan voor welke belastingen u uitstel vraagt. Na de aanvraag krijgt uw klant 3 maanden uitstel.
Heeft uw klant al bijzonder uitstel van betaling? Dan ontvangt hij geen betalingsherinnering of aanmaning. Hij hoeft nog niets te betalen. Na de zomer ontvangt hij een brief van de Belastingdienst met een voorstel voor het betalen van de openstaande bedragen. Dit geldt voor het bedrag waarvoor uw klant corona-uitstel kreeg, maar ook voor belastingen die hij vóór maart 2020 had moeten betalen.