De fiscus lanceerde al eerder Belastingdienst filetransfer. Waarmee eenvoudig, veilig en snel gegevens zijn uit te wisselen met een medewerker van de Belastingdienst. Op de vernieuwde website is de lezen hoe dit in zijn werk gaat. De redactie van het Forum Fiscaal Dienstverleners heeft een infographic gepubliceerd met een overzichtelijk stappenplan.
Om gebruik te kunnen maken van deze service moet u eerst een aantal stappen doorlopen. Deze zijn nodig om de veiligheid en betrouwbaarheid van de bestandenuitwisseling te kunnen waarborgen. De Belastingdienst heeft de informatiesite van Belastingdienst filetransfer vernieuwd om u hierbij op weg te helpen.
Hoe werkt Belastingdienst filetransfer?
U stemt met een medewerker van de Belastingdienst af dat u gebruik wilt maken van Belastingdienst filetransfer. De belastingdienstmedewerker stuurt u vervolgens een uitnodiging om bestanden te uploaden of te downloaden. Deze uitnodiging is uniek en aan uw naam gekoppeld. Het is dan ook niet de bedoeling om deze link door te sturen naar derden. Elke keer als u gegevens met de Belastingdienst wilt uitwisselen, ontvangt u een nieuwe persoonlijke uitnodiging.
Beveiliging
Belastingdienst filetransfer is een middel om op een veilige en AVG-bestendige manier bestanden uit te wisselen met de Belastingdienst. U heeft daarnaast de mogelijkheid beveiligingsmaatregelen toe te voegen. Zo kunt u bestanden extra beveiligen met een wachtwoord en kunt u ervoor kiezen om bestanden automatisch door het systeem te laten verwijderen nadat ze zijn gedownload.