Accountants- en administratiekantoren hebben het momenteel erg druk. Geschikt personeel is schaars. Volgens de firma Becky Works ligt de oplossing in Servië. Daar zijn goed opgeleide mensen die werkzaamheden kunnen overnemen. Maar niet iedereen is even enthousiast.
Krappe arbeidsmarkt
De snel groeiende firma telt inmiddels al dertig Servische medewerkers. De organisatie neem werk van Nederlandse accountants- en administratiekantoren uit handen. En speelt zo in op de krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt. Toch zijn veel bedrijven in Nederland nog terughoudend. Medeoprichter en eigenaar Sjoerd Heijmans denkt nog flink te kunnen groeien, schrijft het FD.
Er is in Nederland veel vraag naar goed opgeleide mensen stelt hij. Heijmans is in Amsterdam mede-eigenaar van boekhoudkantoor IBEO. De groei van het kantoor in Amsterdam verliep stroef vanwege de krappe arbeidsmarkt. IBEO ging daarom in zijn zoektocht naar assistent-accountants en junior, basis en senior samenstelmedewerkers, kijken in India. Maar dat viel uiteindelijk tegen.
Zakelijke cultuur
‘Op zich liep het redelijk. Totdat mensen daar op handelingen stuitten waarover ze zelfstandig een beslissing moesten nemen. Dat vonden ze hiërarchisch gezien lastig, dus daar liep het telkens vast’, aldus Heijmans. In 2018 kreeg hij een tip over mogelijkheden in Servië. In Belgrado vonden ze precies wat ze nodig hadden. Namelijk goed opgeleide mensen in een vergelijkbare zakelijke cultuur.
Heijmans was met IBEO de eerste klant van zijn nieuwe bedrijf. Inmiddels heeft IBEO elf Serviërs die gedetacheerd werken. Samen met mede-eigenaar Geert Leijen zoekt Heijmans nieuwe klanten. Beide begonnen hun loopbaan bij Deloitte. Accountants- en belastingadvieskantoor KIBO uit Middelharnis is sinds september klant van Becky Works.
Platte boekwerk
Volgens Martin Boogaard, partner bij KIBO is het in Nederland moeilijk om de juiste mensen te vinden voor het platte boekwerk. ‘In mbo’ers moet je veel tijd en energie stoppen. Maar hbo’ers en universitair geschoolden zijn ambitieus en willen dat platte boekwerk liever niet. Die hou je dus niet lang gemotiveerd.’
Het gaat dan vooral om het verwerken van facturen en bankmutaties. En het voorbereiden van de jaarrekeningen. Het directe contact met de klant is daarvoor niet nodig. Dat contact kunnen de mensen op het Nederlandse kantoor onderhouden. Boogaard loopt vooral bij andere accountants tegen twijfels aan. ‘Het is in Belgrado, het is ver weg, het zal wel niet werken: dat is in de accountancy standaard de reactie. Maar wij denken in onze branche te veel in vaste patronen.’
Problemen versus kansen
De SRA, een organisatie van accountantskantoren is ook terughoudend. ‘Wij zijn geen fan van outsourcing, juist vanwege de kwaliteitsborging van Nederlandse wet- en regelgeving die hier steeds stringenter wordt’, laat een woordvoerder weten. Boogaard ziet het probleem niet.
‘Natuurlijk leven wij de regels van de accountancy na. Wij kunnen gewoon zien wat ze daar doen. De controlewerkzaamheden veranderen niet. Of er nou een medewerker daar zit, of vanwege corona thuis of bij ons op kantoor: de procedures van je kantoor blijven hetzelfde. Je moet ze alleen in het Engels vertalen.’ Heijmans zag de reactie van de SRA al van te voren aankomen. ‘Nederlandse accountants zien snel een probleem. Wat dat betreft zijn wij meer ondernemers die kansen zien’, aldus Heijmans in het FD.