De schade aan een geïmporteerd voertuig wordt nu soms uitvergroot of fictief opgegeven, met het doel minder belasting personenauto’s en motorrijwielen (bpm) te betalen. De getaxeerde waarden van geïmporteerde tweedehands auto’s zal daarom in de toekomst onafhankelijk gecontroleerd worden door de RDW. Dat schrijft staatssecretaris Menno Snel van Financiën aan de Tweede Kamer.
Regels doelbewust manipuleren
Staatssecretaris Snel van Financiën: “Steeds vaker kopen Nederlanders een gebruikte auto uit het buitenland, met name uit Duitsland. Daar is op zichzelf niets mis mee. Maar wat mij stoort, is dat er taxateurs en belastingadviseurs zijn die de regels doelbewust manipuleren om minder belasting te betalen. Met deze oplossing kunnen we dit probleem nu effectief aanpakken.”
Discussie over waarde auto
Bij geïmporteerde tweedehands auto’s is de bpm afhankelijk van de waarde van de auto. Dit zorgt voor problemen, omdat er altijd discussie mogelijk is over hoeveel een auto waard is. De nieuwe maatregel houdt in dat de waarde van de auto onafhankelijk wordt gecontroleerd voordat er aangifte BPM kan worden gedaan.
Snel een kenteken
De oplossing biedt de importeur van tweedehands auto’s bovendien snelheid en rechtszekerheid. Als de waarde van de auto goed wordt vastgesteld, kan het voertuig snel een kenteken krijgen. Als de waarde van de auto niet goed is vastgesteld, moet straks eerst opnieuw de waarde worden opgeven, voordat belastingaangifte kan worden gedaan en de auto een kenteken krijgt. Er ontstaan hiermee meer kansen voor taxateurs om zich op basis van kwaliteit in de markt te onderscheiden.
Eén waarderapport
Op dit moment stelt de importeur een waarderapport op, en de Belastingdienst bij een controle ook. Dat kan leiden tot juridische geschillen. Door de voorgestelde maatregel wordt er alleen nog door de importeur een waarderapport ingebracht. Daarom zal de nieuwe methode ook juridische geschillen beter voorkomen, omdat er niet meer twee verschillende waarderingen zijn van dezelfde auto.
Uitvoeringstoets
De komende periode wordt dit voorstel verder uitgewerkt samen met de Belastingdienst, RDW, taxateursverenigingen en andere marktpartijen. Ook voeren de Belastingdienst en de RDW nog een uitvoeringstoets uit. In de tweede helft van dit jaar zal de Kamer hierover verder worden geïnformeerd.