Een nationale vliegtaks zal geen klimaateffecten hebben. Ook zal het aantal vluchten in Nederland niet verminderen. Dat schrijft De Telegraaf op basis van een gelekt rapport van het onderzoeksbureau CE Delft, dat is gemaakt in opdracht van het ministerie van Financiën.
Probleem verplaatsen
Het bureau heeft tien verschillende typen heffingen onderzocht. Uit alle opties blijkt dat 95 procent van de reizigers zal blijven vliegen vanaf een Nederlandse luchthaven. Minder dan 5 procent kiest een alternatief. Een klein deel van de reizigers wijkt uit naar luchthavens over de grens waar de overheid geen heffing heeft ingevoerd. Daardoor verplaatst het probleem zich. Bovendien zorgt het omrijden per auto voor extra vervuiling.
Verre reizen
Het extra belasten van korte afstanden heeft volgens het onderzoek een averechts effect. De verwachting is dat vakantiegangers door de kleine prijsverschillen eerder in de verleiding komen om een verre reis te boeken. Ze blijven dus vliegen.
Principekwestie
Desondanks melden bronnen aan de krant dat de invoering van de nationale vliegtaks voor staatssecretaris Menno Snel van Financiën een principekwestie is geworden. De bewindsman wil hiermee 200 miljoen euro per jaar ophalen voor de schatkist. Snel komt binnenkort met twee voorstellen voor de vliegtaks.Lees hier meer over de vliegtaks.