Het zal je niet zijn ontgaan, er zijn nieuwe btw-regels van kracht. De regels gelden voor online verkopen van goederen aan consumenten in de Europese Unie. De invoering verloopt tot nu toe relatief soepel. Dat terwijl er werd gevreesd voor chaos bij de Belastingdienst, maar die is uitgebleven. Volgens experts is het nog te vroeg om te juichen.
Grote risico’s & schade
Vanaf donderdag moeten Europese consumenten over alle spullen die ze online kopen, btw betalen. Dat maakt een einde aan de vrijstelling voor goederen die buiten de EU online zijn aangeschaft en die minder dan €22 kosten. Daarmee verdwijnt het nadeel dat Europese online-verkopers en retailers met fysieke winkels hadden ten opzichte van niet-Europese online verkopers.
Ondernemers en de politiek twijfelde of de toch al zo overspannen Belastingdienst de veranderingen wel aan zou kunnen. Daarom werd er ingezet op extra uitstel van een half jaar. Maar dat bleek niet te gaan gebeuren. De fiscus waarschuwde dan ook voor grote risico’s bij invoering per 1 juli. Het bedrijfsleven vreesde schade. Nederland is een belangrijke invoerhaven voor Europa.
Chaos blijft uit
Demissionair staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën schreef vorige week dat de gevreesde chaos tot nu uitblijft. ‘De gesignaleerde risico’s hebben zich tot dusver niet gemanifesteerd’. Wel blijven er risico’s aanwezig op moeilijk beheersbare processen. En een risico op uitval bij grotere volumes.
Belastingadviseurs bevestigen dat de Belastingdienst zich goed staande weet te houden. Er zijn vooral technische problemen maar de dienst doet flink zijn best om daar open en duidelijk over te communiceren, zien ook Bertjan Janzen en Werner Gelderblom van PwC. De fiscus werkt er hard aan om de registratienummers bij online-verkopers of hun tussenpersonen te krijgen.
Eénloketsysteem
Ondernemers hebben een registratienummer nodig om gebruik te kunnen maken van zogenaamde éénloketoplossingen. Hier kan de btw worden afgedragen over de online-verkoop. Dit zorgt ervoor dat de ondernemers in slechts één lidstaat de omzetbelasting kunnen afdragen voor de hele EU. Dit voorkomt weer dat in elke lidstaat een btw-nummer moet worden aangevraagd om de btw-verplichtingen van die klanten te kunnen afhandelen.
Een alternatief is dat consumenten zelf de btw betalen bij aflevering. Maar dat kan al gauw omhoogschieten met €10 tot €15. Dat maakt het alternatief weinig aantrekkelijk. Verkopers van buiten de EU moeten via en Europese tussenpersoon registratie voor het éénloketsysteem aanvragen. Die tussenpartij is ook verantwoordelijk voor de afdracht.
Niet geruststellend
De deadline voor leveranciers van buiten de EU is 1 juli. Hun registratie moet dan geregeld zijn. Als er een pakketje met lage waarde binnenkomt bij de douane van buiten de EU met Duitsland als eindbestemming en de leverancier heeft geen registratienummer. Dan komt het pakket Nederland niet in. Binnen de EU hebben verkopers iets langer de tijd. Dan geldt een deadline van 1 augustus.
De woorden van Vijlbrief stellen de PwC adviseurs niet bepaald gerust. De fiscus is de systemen voor aangifte en inning nog aan het testen en dat terwijl het over een maand in gebruik moet. ‘Een belastingaangifte afwikkelen is doorgaans even iets anders dan een aanvraagformulier voor een registratie verwerken.’, aldus Gelderblom tegenover het FD.