Het bouwen van nieuwe (software) producten is een lang en intensief proces. Het betrekken van toekomstige gebruikers en klanten (co-creatie) is daarin cruciaal. Om tot een succesvol eindproduct te komen, kun je tijdens de ideevorming, de validatie en iteratie namelijk niet meer zonder de input van je gebruikers en klanten.
Meeste nieuwe producten mislukken
Uit een studie van Harvard Business School blijkt echter dat nog steeds 95% van de jaarlijks gelanceerde producten mislukt. Dat is niet alleen kostbaar maar het betekent ook dat bedrijven tijd en energie steken in het oplossen van een verkeerd of niet bestaand probleem. Het is daarom essentieel om eerst te onderzoeken wat het probleem is waar jouw klanten mee te maken hebben. En waar jouw product dus de oplossing voor gaat bieden. Dat kost weliswaar meer tijd en energie in de beginfase maar levert je in het verdere verloop van het proces enorm veel (tijd)winst op. Bovendien vergroot je hiermee de kans op uiteindelijk succes.
Co-creatie resulteert in Nextens Jaarrekening
Het recent gelanceerde product Nextens Jaarrekening is een mooi voorbeeld van innovatieve productontwikkeling waarbij gelijk vanaf de beginfase klanten zeer nauw zijn betrokken.
Via onze klantenservice en verkooporganisatie kregen we signalen dat onze klanten behoefte hadden aan een ‘rapportage’ oplossing. Dat lijkt op het eerste oog misschien een vrij simpele vraag. Het probleem is echter dat wat jij denkt dat de klant bedoelt in de praktijk vaak net even anders blijkt te zijn. En dat verschil van inzicht – hoe klein misschien ook – kan het verschil zijn tussen een succesvol of een mislukt product.
Een-op-een interviews
We hebben daarom als eerste ons User Experience team ingeschakeld. Zij zijn aan de slag gegaan met een-op-een interviews en panelsessies om de exacte problemen van onze klanten bij het rapportageproces boven tafel te krijgen. Daarnaast hebben we een enquête gehouden onder al onze bestaande klanten. Deze werd boven verwachting vaak ingevuld en gaf ons een goede indicatie van zowel de betrokkenheid als ook van de behoefte bij onze klanten voor een rapportageproduct.
Informatie wordt omgezet in prototype
De uitgewerkte resultaten van deze klantonderzoeken zijn vervolgens gebruikt om een eerste prototype (of alphaversie) te bouwen. Dit prototype is weer met onze klanten gedeeld zodat zij ook daar hun feedback op konden geven.
Betaversie getest door 1.000 klanten
Op basis van de feedback op het prototype is vervolgens een betaversie van het uiteindelijke product gebouwd, die een aantal maanden uitvoerig is getest door maar liefst 1.000 klanten. De informatie en resultaten uit deze testfase vormden een uitgelezen kans om een product te bouwen dat volledig aansluit op de behoeften van onze klanten.
Co-creatie blijkt groot succes
Het eindresultaat is een product dat onze klanten een oplossing biedt voor hun probleem, waarmee zij efficiënter en succesvoller kunnen opereren. De oplossing Nextens Jaarrekening heeft inmiddels dan ook een grote, zeer tevreden en groeiende klantenkring. Iets wat zonder de inzet, feedback en medewerking van honderden klanten en gebruikers tijdens het innovatieve proces niet mogelijk was geweest. En daar zijn we bij Nextens niet alleen heel blij mee, maar ook bijzonder trots op.
““Productontwikkeling is als een oester. Het vormt iets moois rond een irritatie.””
— Tim Fargo, 2021