Bij de AFM komen steeds meer klachten binnen over beleggingsfraude. De meldingen stijgen al een paar jaar hard.
Misleiding
De meeste beleggingsklachten bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaan over misleiding. Consumenten zeggen dat er torenhoge rendementen worden voorgeschoteld die nooit waar worden gemaakt. De adviseur zou daarnaast onvoldoende informeren over de grote risico’s, bijvoorbeeld in het handelen van valuta. Een ander veelgehoord probleem komt van particulieren waar maandelijks een bedrag van de rekening geschreven wordt, vermoedelijk voor beleggingen, maar waar zij zelf niet kunnen achterhalen naar wie dat precies gaat en de bank ook niet helpt. In 2018 ontving de AFM nog 29 klachten over beleggingsfraude, in 2019 156 en in 2020 kreeg de instantie 260 klachten binnen.
Phishing
Het totaal aantal klachten is wel enigszins afgenomen. In 2019 kwamen er in totaal 5227 meldingen binnen, tegenover 4595 in 2020. De AFM kreeg in 2020 veel klachten en meldingen binnen over een bank die wou dat klanten via een app zich identificeren. Als een klant dat niet wou, omdat ze het ook al eerder hadden gedaan, dan dreigde de bank de betaalrekening te stoppen. Omdat steeds meer oplichters zich proberen voor te doen als bank en via phishing aan gegevens willen komen leidde dit tot veel onrust.