Het middelgrote accountantskantoor Accon AVM heeft vorig jaar een stormachtige entree gemaakt op het hoogste platform van de accountantscontrole. Zeven beursbedrijven en één verzekeraar zijn klant geworden bij het kantoor. In 2016 had Accon AVM nog maar één klant in de categorie ‘organisatie van openbaar belang’ (OOB), in 2015 nul.
Niet al te kieskeurig
Tegelijkertijd valt op dat het wel gaat om een aantal bedrijven met een hoog risicoprofiel. Tot de nieuwe klanten behoren onder andere het investeringsvehikel van oud-VEB-voorzitter Peter Paul de Vries, Value8, alsmede twee afsplitsingen daarvan, IEX Group en Nedsense Enterprises. Value8 onderscheidde zich vorig jaar door pas vele maanden na de deadline een jaarverslag te publiceren, dat schrijft het FD.
Op het lijstje nieuwe aanwinsten staat ook Esperite, het biotechbedrijf dat de afgelopen twee jaar vooral in het nieuws kwam met financiële problemen en uitstel van de publicatie van resultaten. Het zijn namen die bij buitenstaanders het idee oproepen dat Accon AVM misschien niet al te kieskeurig kon zijn bij het aanvaarden van nieuwe klanten.
‘Wij hebben ook klanten geweigerd’
‘Ik kan mij voorstellen dat de buitenwereld dat denkt’, zegt Kees van Dorp, bestuurder van de controlepraktijk bij Accon AVM. ‘Maar dat is absoluut niet het geval. We willen graag onze rol in het OOB-segment van de markt uitbreiden, maar alleen als we kwaliteit kunnen leveren. Anders doen we het echt niet.’ Hij voegt eraan toe dat Accon AVM een grondige acceptatieprocedure heeft en dat er vorig jaar ook klanten zijn geweigerd.
Toezichthouder AFM heeft inmiddels een ‘uitvraag gedaan naar de cliëntacceptatieprocedure’ van Accon, zo valt in het onlangs verschenen transparantieverslag te lezen. ‘Dat is deels een standaardprocedure’, zegt Van Dorp. ‘Maar er is ook een verband met de snelle groei van de OOB-portefeuille.’ Aldus het FD.