De Brexitkosten zijn al bijna hoger dan de totale bijdrage aan de EU-begroting van de Britten sinds 1973. Daar komt nog een financiële tegenvaller bij. Flitsboetes van buitenlanders zijn niet meer inbaar. Het was tot 1 januari nog mogelijk om tijdens een bezoek aan Groot-Brittannië geflitst te worden en vervolgens bij thuiskomst een boete op de mat te vinden.
Geen toegang
Sinds enkele jaren hebben Europese landen namelijk een soort uitleveringsverdrag met elkaar over verkeersboetes. Dat kan betekenen dat de verkeersboete sneller thuis is dan jijzelf. Dat geldt nu dus niet meer voor een Britse verkeersboete. Het Brexit-akkoord heeft namelijk geen paragraaf over het wederzijds toesturen van verkeersboetes.
Geen toegang meer tot het RDW betekent geen boetes meer voor Nederlandse kentekenhouders. Wanneer de politie iemand op heterdaad betrapt kan er natuurlijk nog wel gewoon een boete worden opgelegd. En andersom geldt ook dat Britse automobilisten die in Europa worden geflitst geen boete op de mat hoeven te verwachten.
Kosten
Dat schijnt vooral in Frankrijk een flinke cent te gaan schelen. Jaarlijks worden daar een half miljoen Britten op de bon gezet door flitscamera’s. Bij elkaar zou het de Franse overheid zo’n 60 miljoen euro kunnen gaan schelen. Daarom willen de Fransen op korte termijn tot een bilaterale afspraak komen met het VK. Maar dat zou wel eens lang kunnen gaan duren.
Of de Nederlandse overheid ook zo’n overeenkomst overweegt in onbekend. Het is vooral voor de Britse schatkist nadelig. Het komt bovenop de nu al gigantische kosten van de Brexit. Het zal het VK voor het einde van dit jaar 200 miljard pond hebben gekost. Dat is bijna net zoveel als het land de afgelopen 47 jaar heeft bijgedragen aan de EU-begroting.
Die bijdrage van 213 miljard pond, gecorrigeerd voor inflatie was juist een van de voornaamste argumenten van het Brexit kamp in aanloop naar het referendum. Ook zou volgens een analyse van de econoom Dan Hanson de economische groei van het VK 3 procent hoger zijn geweest zonder de Brexit.