Er is een onderzoek gestart naar het faillissement van reisorganisatie Thomas Cook. Het onderzoek wordt uitgevoerd door een speciale commissie van het Britse ministerie van Economische Zaken. Er zal specifiek gekeken worden naar de rol van bestuurders, interne auditors en accountants van EY en PwC.
Zakelijke hebberigheid
Rachel Reeves, voorzitter van de commissie, noemt het faillissement ‘een teleurstellend voorbeeld van zakelijke hebberigheid. ‘Het onderzoek zal zich dan ook vooral richten op de oud-bestuurders. Maar uiteraard ook de interne auditors en accountants van PwC en EY die konden zien hoe slecht het bedrijf ervoor stond zullen vragen krijgen.
De commissie start het onderzoek dat eigenlijk uitgevoerd had moeten worden door accountantswaakhond Financial Reporting Commission (FRC). De FRC had beloofd vorige week te starten maar was onduidelijk over wanneer de exacte start zou plaatsvinden. Of hun onderzoek nu nog doorgaat is onbekend, dat schrijft het FD.
Hervorming accountancy
De commissie, het zogeheten Business, Energy and Industrial Strategy Committee (BEIS) onderzoekt vermoedens van belangenverstrengeling of kartelvorming en is geen onbekende in de accountancy. BEIS helpt de Britse kartelwaakhond CMA momenteel met het opstellen van aanbevelingen om de sector grondig te hervormen.
Net als in Nederland ligt de sector al tijden onder vuur vanwege een aantal affaires. De recente faillissementen van bouwgigant Carillion en zitbankenverkoper BHS bijvoorbeeld. Het controlewerk van KPMG en PwC zou te laks zijn geweest waardoor te laat werd gezien dat de bedrijven zouden gaan omvallen. Met als gevolg dat duizenden leveranciers niet betaald werden.
Materiële onzekerheid
EY was sinds 2017 accountant van Thomas Cook. De reisorganisatie was daarvoor al sinds 2008 klant van PwC. De jaarrekening van 2018 werd tien maanden voor faillissement goedgekeurd door EY, er stond in dat Thomas Cook een going concern was, oftewel een voldoende gezonde organisatie.
Pas na de dramatische halfjaarcijfers (een verlies van £1,5 miljard) kwam EY daar op terug met een waarschuwing. De boosdoener zou een ‘materiële onzekerheid’ over de verkoop van de luchtvaartpoot zijn, die £300 miljoen had moeten opleveren. Dar geld had de reisorganisatie goed kunnen gebruiken om het enorme verlies op te vangen. De verkoop ging uiteindelijk niet door en duwde Thomas Cook het faillissement in, aldus het FD.