Volgens een nieuwe peiling van toezichthouder AFM hebben accountants van de Big Four het idee dat ze gestimuleerd worden om kwaliteit te leveren bij wettelijke controles. De houding, het gedrag en de cultuur van de kantoren zouden kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan. Wel willen de respondenten meer tijd en middelen om te doen wat zij nodig vinden om kwaliteit te leveren. Dat schrijft het FD.
Vertrouwen in de sector herstellen
Begin dit jaar werd de Commissie Toekomst Accountancysector in het leven geroepen, die drie alternatieve organisatievormen voor de sector gaat onderzoeken. Het doel is om het vertrouwen van de maatschappij in de sector te herstellen. Uit de inbreng die kantoren leverden aan de commissie bleek dat ze negatief staan tegenover grote structuurveranderingen en dat de effecten van eerdere aanpassingen nog niet zichtbaar zijn.
Kans op verbetering
De AFM maakt onderscheid tussen tien factoren die kans op verbetering hebben bij het bijdragen aan kwaliteit van wettelijke controles. Elementen als voorbeeldgedrag van partners, tijd voor reflectie op eerdere presentaties en portfoliomanagement kunnen volgens het onderzoeksrapport nog worden verbeterd.
Communicatie richting team en klant
De toezichthouder bedoelt met voorbeeldgedrag van partners de manier waarop de communicatie met het team verloopt, maar ook met de klant. Is de partner bijvoorbeeld streng genoeg tegen klanten die nalatig zijn met het leveren van documenten die nodig zijn voor de controle? En durven leden van het team elkaar onderling kritisch aan te spreken? AFM noemt ook culturele factoren die al wel in orde zijn, zoals de toon aan de top van het bedrijf en de ontwikkeling van kennis bij accountants.
Handvatten kwaliteitsgerichtheid
Met de inzichten uit het onderzoek heeft de AFM handvatten ontwikkeld die accountantsorganisaties moet helpen. “Met de handvatten kunnen accountantsorganisaties gericht werken aan de kwaliteitsgerichtheid van hun controleteams”, aldus Ruud de Hollander, hoofd Kwaliteit accountantscontrole en verslaggeving van de AFM. “Zij kunnen de belangrijkste factoren die hieraan bijdragen vergelijken met hoe hun organisatie deze nu toepast. Zo kunnen zij bepalen welke aanpassingen bijdragen aan hun kwaliteitsgerichtheid én volgen wat het effect hiervan is op het oordeel van medewerkers over kwaliteit.”