Vandaag ontvangt de eerste groep mensen met een eenmanszaak van de fiscus een nieuw btw-identificatienummer (btw-id). In totaal ontvangen deze maand circa 1.3 miljoen ondernemers dit nieuwe btw-id.
Geen BSN meer in btw-id
In het nieuwe btw-id is het BSN van de ondernemer niet langer verwerkt. Zo wordt de privacy van de ondernemer beter gewaarborgd. Het nieuwe btw-id is geldig vanaf 1 januari 2020. De Belastingdienst verzendt de brieven deze maand al, zodat een ondernemer nu al voorbereidingen kan treffen, zoals het aanpassen van briefpapier en het informeren van de boekhouder.
Btw-id vermelden op facturen en website
Het btw-id is een persoonlijk, uniek nummer dat bestaat uit een reeks van 14 tekens. Vanaf 1 januari 2020 moeten ondernemers het btw-id op facturen en hun website vermelden om zich te identificeren als btw-plichtig ondernemer. Daarmee voldoen zij aan de wettelijke eisen. Voor handel binnen de EU is het belangrijk dat mensen met een eenmanszaak hun btw-id tijdig doorgeven aan hun leveranciers.
Huidig nummer voor communicatie fiscus
Ondernemers houden hun huidige btw-nummer voor communicatie met de Belastingdienst en voor de btw-aangifte.
Wat betekent dit voor Nextens-gebruikers?
Voor contact met de Belastingdienst, zoals het verzenden van aangiften BTW en opgaven ICP moet de ondernemer zijn bestaande omzetbelastingnummer blijven gebruiken. Deze wijziging heeft dus geen invloed op de gegevens die door Nextens worden gebruikt om te verzenden.