De Belastingdienst hervat de hulp bij het invullen van belastingaangiftes. Het zijn vooral afspraken die in verband met de coronacrisis werden geannuleerd. De aanvragers krijgen nu telefonische hulp bij hun aangifte. 12.000 mensen krijgen hierover een brief van de fiscus.
Telefonische hulp voor eenvoudige aangifte
De telefonische hulp is in ieder geval bedoeld voor mensen die vorig jaar een eenvoudige aangifte deden die volledig overeenkwam met de vooraf ingevulde aangifte. Als ze voor dit jaar een afspraak hadden gemaakt, hoeven ze niets te doen. De Belastingdienst neemt zelf contact op met hen. De fiscus onderzoekt daarnaast of het mogelijk is om telefonisch hulp te bieden aan mensen met een iets complexere aangifte met bijvoorbeeld aftrekposten.
Automatisch uitstel tot 1 september
Alle mensen met een fysieke afspraak kregen al automatisch uitstel voor hun aangifte tot 1 september 2020. Automatisch uitstel is er ook voor iedereen met een DigiD-machtigingscode, die is uitgenodigd voor het doen van aangifte, maar dat nog niet had gedaan. Het aantal aangiftes van 1 maart tot 1 mei is met 9,3 miljoen iets lager dan de 9,5 miljoen in dezelfde periode van vorig jaar. De Fiscus heeft uitstel verleend aan 3 miljoen mensen, iets meer dan de 2,7 miljoen in 2019.
Proef met telefonische hulp succesvol
Het besluit over telefonische hulpverlening volgt op een succesvolle proef. De meeste mensen zijn blij met deze vorm van hulp. Een aantal van hen geeft zelfs de voorkeur aan telefonische ondersteuning, omdat ze niet naar een belastingkantoor hoeven. De Belastingdienst hoopt overigens ook zo snel mogelijk weer fysieke hulp te bieden aan mensen die niet telefonisch geholpen kunnen worden.