Ouders die hun kinderopvangdossier hebben opgevraagd, worden mogelijk binnenkort gebeld door de afdeling Toeslagen van de Belastingdienst. Medewerkers vragen de ouders welke informatie ze precies zoeken. Met die nieuwe aanpak worden ouders naar verwachting beter en sneller geholpen, meldt het ministerie van Financiën.
Samenstellen dossiers kost tijd
De Fiscus merkte dat de dossiers vaak onvoldoende antwoord bieden op vragen van ouders. Het samenstellen van complete dossiers kost ook veel tijd. Er zijn tot nu toe zo’n 40 dossiers klaar, terwijl er 550 aanvragen zijn gedaan. “We moeten kijken naar verschillende computersystemen en we moeten bovendien alle informatie goed doornemen omdat vanwege privacyregels we vaak informatie ook moeten weglakken,” zegt staatssecretaris Alexandra van Huffelen van Financiën in een videoboodschap.
Telefoontje geeft duidelijkheid
Een telefoontje met de aanvrager kan duidelijkheid geven over de precieze vraag, zodat er gericht gezocht kan worden naar een antwoord. Die antwoorden worden vervolgens besproken met de aanvragers. “Door eerst samen te kijken naar de vragen die ouders beantwoord willen hebben, kan Toeslagen alle ouders beter en sneller van dienst zijn,” aldus het ministerie in een toelichting. Ouders kunnen nog steeds hun complete dossiers krijgen, maar moeten daar wel langer op wachten.
De Belastingdienst test de nieuwe aanpak een maand lang met een kleine groep ouders. Vervolgens wordt de nieuwe methode geëvalueerd. De Nationale Ombudsman is gevraagd om mee te kijken en de aanpak te beoordelen.