Automobilisten moeten een prijs per kilometer gaan betalen op basis van de CO2-uitstoot van hun auto, daarvoor pleit de RAI Vereniging, belangenorganisatie van de autobranche. De klimaatdoelen van het kabinet kunnen alleen worden behaald als voor het wegverkeer een vorm van kilometerbeprijzing wordt ingevoerd. Mensen laten betalen naar gebruik vergt dat het autobelastingstelsel wordt omgegooid, maar kost de schatkist het minst. Dat stelt de belangenclub in het rapport ‘Eerlijk Betalen voor Mobiliteit’, schrijft de Volkskrant.
Klimaatdoelstelling anders onhaalbaar
RAI Vereniging heeft adviesbureau Revnext laten uitzoeken wat de elektrificatie van personenauto’s voor gevolgen heeft voor de schatkist en welk fiscaal beleid het meest effectief is om klimaatdoelstellingen te bereiken. Het adviesbureau stelt dat het bestaande fiscale stimuleringsbeleid voor elektrische auto’s er niet toe leidt dat de klimaatdoelstelling voor 2030 wordt gehaald.
Onbespreekbaar voor kabinet
Voor het kabinet is de invoering van rekeningrijden onbespreekbaar. Wel wordt er op zijn vroegst in 2023 een vorm van kilometerbeprijzing voor vrachtverkeer ingevoerd. Revnext stelt dat als het kabinet dit stelsel niet wijzigt en doorgaat met de huidige subsidies voor elektrische auto’s, de schatkist tot 2030 zo’n 10,7 miljard aan belastingen verliest. Invoering van een kilometerprijs met variabele heffing kost de schatkist 2,8 miljard euro.