De laatste jaren lijkt de kwaliteit van de Nederlandse accountantscontroles er marginaal op vooruit te zijn gegaan. Van de zes grootste kantoren blijkt dat ongeveer een kwart niet voldoet, dat blijkt uit de eigen interne inspecties.
Moeite, tijd en energie
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) is na onderzoek toch tevreden over de verbetering in de accountantssector, omdat de interne inspecties beter zijn dan voorgaande jaren, aldus het FD.
Hanzo van Beusekom, die voor de AFM het toezicht op accountants leidt, zegt in reactie op een onderzoek dat de waakhond donderdag publiceert: ‘De kantoren moeten nog stappen zetten om verder te verbeteren, maar er is oprechte moeite, tijd en energie in gestoken door de grote accountantskantoren’.
De zes grootste
De waakhond onderzocht achttien jaarrekeningen die door de zes grootste accountantskantoren waren gecontroleerd: EY, PwC, KPMG, Deloitte, Mazars en BDO. De dossiers werden geïnspecteerd en de AFM vergeleek zijn eigen conclusies met die van de interne controlerapporten van de kantoren zelf. De toezichthouder trok zes keer de conclusie dat de dossiers niet op orde waren. In drie van die gevallen had het onderzochte kantoor zelf geconcludeerd dat de dossiers wél voldoende waren. De AFM maakt niet bekend welke kantoren of controles het betreft. De steekproef was bovendien gericht op ingewikkelde dossiers en het aantal was ook te klein voor algemene conclusies, aldus de AFM.
De Nederlandse percentages sluiten aan bij internationale resultaten van toezichthouders. Gemiddeld 66% van de dossiers wijzen op een goede controle, dat concludeerde de koepel van accountantswaakhonden IFIAR, aldus het FD.
Positief
Dat resultaat is niet heel veel beter dan de vorige keer dat de AFM controledossiers bekeek van grote kantoren. Dat leidde voorheen tot forse publiekelijke kritiek door de AFM op de accountants en ook tot zware boetes. Van Beusekom benadrukt nu juist dat hij ‘overwegend positief’ gestemd is. ‘Je kunt zeggen: je bent er nog niet, dat is ook waar want nog steeds is één op de vier controles niet toereikend. Maar er is echt een hele grote stap vooruit gezet, en dat willen we ook een keertje duidelijk zeggen.’
Ook zegt hij: ‘Ik vind dat er best wel intrinsieke motivatie zichtbaar is bij de mensen die ik spreek. Er is oprecht hard aan gewerkt, en ik heb signalen dat de kwaliteit gemiddeld echt beter is. Dan kan je blijven zeuren, dit is niet goed, dat is niet goed, we vinden het belangrijk voor de sector om daar ook de andere kant van te belichten. Het is echt stappen beter dan dat het was’.