De Belastingdienst ligt onder vuur en de adviesbureaus van Nederland varen er wel bij. Op dit moment zijn er 42 onderzoeken in gang gezet, waar 28 bureaus bij betrokken zijn. Dat schrijft het FD naar aanleiding van een overzicht van staatssecretaris Menno Snel van Financiën.
Onderzoek naar gedrag
Externe adviseurs doen onder meer onderzoek naar het gedrag van medewerkers, de cultuur, het ziekteverzuim en de redenen om bij de dienst te vertrekken. Bij elkaar opgeteld zijn er sinds 2015 zo’n 165 onderzoeken in gang gezet. Bij elkaar kosten de adviseurs 11 miljoen euro.
Blauw en Motivaction hofleveranciers
De hofleverancier is het marktonderzoekbureau Blauw uit Rotterdam, dat meer dan 20 onderzoeken en adviezen voor zijn rekening nam. Blauw is nu ook nog bezig met de vraag: ‘wat wordt er verstaan onder transparantie?’. Maar ook marktonderzoeker Motivaction wordt door de Belastingdienst veel ingehuurd. Nu voert het bureau 3 onderzoeken uit, waaronder de evaluatie van de aangifte Inkomstenbelasting 2018.
Opdrachten voor grote accountantsbureaus
Van de grote accountantsbureaus werden Deloitte en EY sinds 2015 beide vier keer ingeschakeld en KPMG en PwC één keer. De fiscus huurt ook het Centraal Bureau voor de Statistiek in voor onderzoek naar belastingachterstanden en laat Ipsos continu onderzoek doen naar de kwaliteit van de Belastingtelefoon.