De fiscus zit al drie dagen met een technische storing waardoor het niet voor iedereen mogelijk is om online aangifte te doen. Volgens een woordvoerder is de Belastingdienst goed op weg het probleem om te lossen. De oorzaak zou nog onbekend zijn. Het gaat hoe dan ook om overbelaste servers of om een zogenaamde DDoS-aanval.
Overbelast of DDoS-aanval
Medewerkers van de dienst werken dag en nacht aan een oplossing. Om de problemen te beperken is er een maximum aantal gebruikers ingesteld. Dat moet ervoor zorgen dat er geen verouderde gegevens worden getoond of dat mensen uit de online omgeving worden gegooid. Zoals eerder het geval was, schrijft NOS.
Nog steeds zijn er veel gebruikers die zeggen last te hebben van de storing. Sommige gebruikers kunnen als gevolg van de beperking niet inloggen op Mijn Belastingdienst. Hen wordt aangeraden het later nog eens te proberen. Het is als het systeem stabiel blijft, de bedoeling dat het maximaal aantal gebruikers geleidelijk wordt verhoogd, stelt de fiscus.
Vooringevulde informatie
Zo’n 350.000 mensen konden tot nu toe al wel aangifte doen volgens de woordvoerder van de dienst. Vorig jaar stroomden op zondag 1 maart meer dan 410.000 aangiftes binnen. Vanwege de coronapandemie is het extra belangrijk de vooraf ingevulde informatie goed te bekijken, aldus NOS.
De gegevens kunnen wegens de coronacrisis zijn veranderd. Ook ondernemers zien bijvoorbeeld de door hen genoten bedragen aan Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO) of de Tijdelijke overbruggingsregeling voor flexibele arbeidskrachten (TOFA) terug in de vooringevulde aangifte.
Bron: NOS