Er raakt een hoop post zoek bij de fiscus. Zelfs aangetekende brieven raken kwijt, dat stellen belastingadviseurs. Veel adviseurs verzenden belangrijke stukken daarom het liefst per e-mail. Frustrerend genoeg is dat formeel nog niet in orde bij de Belastingdienst.
Tweejaarlijkse enquête
De klacht over de kwijtgeraakte post komt naar voren uit een enquête van beroepsverenigingen van belastingadviseurs, de NOB en RB. De enquête wordt tweejaarlijks gehouden onder hun leden. De resultaten werden dinsdag gepubliceerd. De verenigingen spreken over ‘een punt van zorg’.
Vast aanspreekpunt
Behalve de verdwenen poststukken is er ook kritiek op de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de fiscus. Vooral adviseurs zonder vast contactpersoon klagen hierover. Leden van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs hebben vaker zo’n contactpersoon dan collega’s die zijn aangesloten bij het Register Belastingadviseurs. De laatste groep richt zich vooral op het mkb.
Fiscalisten bij grote bedrijven hebben meestal wel een dergelijk vast contactpersoon en zijn dan ook het meest tevreden over de dienstverlening van de Belastingdienst. Van alle ondervraagden stelt drie op de tien dat de bereikbaarheid beter is geworden, een op de vier ervaart het als slechter dan voorheen.
E-mailcontact
Bij de laatste enquête twee jaar terug was er ook al ontevredenheid over de mate waarin digitaal met de fiscus kan worden gecommuniceerd. Daar is volgens de adviseurs verbetering in te zien, maar nog altijd ontbreekt de standaardmogelijkheid om via e-mail contact te onderhouden.
De dienstverlening krijgt een rapportcijfer van een 5,9, dat is hetzelfde sinds 2019. Van de ondervraagden oordeelt 28% dat de dienstverlening slechter is geworden. 25% spreekt van een verbetering.
Verharding
Net als bij de vorige vragenronde spreken de adviseurs van een verharding in de relatie met de fiscus. De NOB- en RB-leden menen dat de verhouding steeds meer is gebaseerd op hiërarchie en controle in plaats van samenwerking en overleg. De rechtsbescherming en rechtszekerheid is volgende de leden wel iets beter dan voorheen.
Toch denkt 30% dat de Belastingdienst hogere boetes oplegt dan voorheen het geval was. Hoewel de boetes wettelijk correct zijn, staan ze vaak niet in verhouding tot het verzuim. Oftewel het ontbreekt aan de menselijkse maat. Ook de over het algemeen meer tevreden fiscalisten ervaren de verharding, schrijft het FD.
In reactie op de gepubliceerde resultaten zegt de dienst zich te herkennen in de signalen en ermee aan de slag te gaan. Bij de ontwikkeling van de dienstverlening worden belastingadviseurs betrokken om zo goed mogelijk aan te sluiten op hun behoeften, benadrukt de fiscus.