Vanaf volgend jaar zullen particulieren mogelijk aanzienlijk meer moeten betalen voor het rijden van benzine- of dieselauto’s. Minister Jetten van Klimaat en Energie heeft twee lastenverhogingen voorgesteld om de klimaatdoelen te bereiken. Sommige partijen binnen de regering vinden de plannen echter te drastisch en willen dat ze worden afgezwakt, aldus bronnen binnen de coalitie tegenover de NOS.
BPM en biobrandstof
Jetten wil de menging van biobrandstoffen met conventionele brandstoffen verplicht stellen, wat kan leiden tot een stijging van de benzine- en dieselprijs met 5 tot 10 cent per liter. Het doel hiervan is om het aantal gereden kilometers te verminderen. Deze maatregel kan al in 2024 worden ingevoerd.
Verder wordt er gediscussieerd over een verhoging van de aanschafbelasting (bpm) voor nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2025, wat waarschijnlijk neerkomt op een verdubbeling van de bpm per auto. Hierdoor kan de overheid miljarden euro’s verdienen. Daarentegen wordt er wel een lastenverlichting overwogen voor kopers van tweedehands elektrische auto’s. Vanaf 2025 moeten alle zakelijke leaseauto’s elektrisch zijn.
Alternatieve inkomsten
Het uiteindelijke doel is om volledig af te stappen van het rijden van ‘fossiele kilometers’. Op deze manier komt de verwezenlijking van de klimaatdoelstellingen dichterbij. Echter, dit zorgt wel voor een financiële uitdaging: de verduurzaming van het wagenpark vergt subsidies van de overheid bij aanschaf en er wordt minder brandstofaccijns binnengehaald.
Vanaf 2030 zal het verlies aan inkomsten gecompenseerd worden door de invoering van rekeningrijden voor alle auto’s. Tot die tijd zal de overheid op zoek moeten naar alternatieve inkomstenbronnen, zoals de eerdergenoemde verhoging van de bpm.
Discussie
De voorgestelde maatregelen zijn politiek gevoelig, vooral voor partijen zoals de VVD, die normaal gesproken opkomen voor de belangen van automobilisten. Minister Jetten heeft vandaag vernomen dat sommige partijen binnen het kabinet van mening zijn dat de plannen de autobezitters te hard treffen en dat deze daarom afgezwakt moeten worden.
Er zal de komende dagen binnen het kabinet discussie zijn over de omvang van deze maatregelen. Het is onduidelijk hoever partijen willen gaan met deze discussie, maar het is wel duidelijk dat benzine-autobezitters niet aan maatregelen zullen ontkomen.