Een Brusselse CO2-heffing zal bedrijven niet wegjagen uit Europa. Als het aan De Nederlandsche Bank (DNB) ligt moet een nieuw kabinet dan ook pal achter het klimaatpakket van eurocommissaris Timmermans gaan staan. Volgens de toezichthouder zal een heffing van 50 euro per ton CO2 de economie niet of nauwelijks schaden.
Fit voor 55
Het is onwaarschijnlijk dat de industriële bedrijven in bijvoorbeeld de energie en transportsectoren de Europese Unie zouden verlaten om elders meer broeikasgassen uit te stoten. Dat stelt DNB in een vandaag gepubliceerd onderzoek. De toezichthouder onderzocht wat de effecten zijn van de laatste klimaatplannen van de Europese Commissie, schrijft Trouw.
Het Brusselse programma met de titel ‘Fit voor 55’ moet vuile uitstoot zwaarder belasten in meer sectoren. Dat is noodzakelijk om 55 procent minder uitstoot voor 2030 te kunnen realiseren. Daarbij moet een soort CO2-muur de EU gaan beschermen. Heffing op uitstoot aan de grens zou moeten voorkomen dat Europese bedrijven worden weggeconcurreerd.
Nederland moet meer doen
Voor het concurrentievermogen van Nederland zou de invoer van de nieuwe regels weinig betekenen, stelt Olaf Sleijpen, lid van de directie van DNB. “Zelfs zonder de heffing aan de buitengrens van de EU zijn de gevolgen te overzien voor de Nederlandse economie.” Mede daarom zou een nieuw kabinet er goed aan doen om de plannen de omarmen, stelt hij.
“Nederland moet sowieso meer doen, het haalt de eigen klimaatdoelen niet eens. Een nieuw kabinet zou het pakket van de EU integraal moeten steunen. Het klimaat is toch een van de grootste problemen die nu op tafel liggen.”, aldus Sleijpen. Een CO-2-heffing is een effectief middel om de schonere EU-markt te beschermen, schrijft DNB.
CBAM
Om dit te bereiken wil de Commissie het zogeheten Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) in het leven roepen. Een taks die in eerste instantie zal gelden voor ijzer en staal, aluminium, stroom, kunstmest en cement. Dat moet voorkomen dat goedkopere, vuilere producten de groenere van de markt drukken.
“De CBAM doet precies wat die moet doen, zo komt uit onze berekeningen. Maar ook zonder die heffing is het wel te doen voor de economie. Zeker als je puur naar Nederland kijkt.” In andere Europese landen kan de maatregel wel degelijk hard aankomen. Met name in Centraal- en Oost-Europa.
Stijging productiekosten van 0,8 procent
Omdat in delen van de industrie daar nog veel steenkool wordt gebruik, worden ze harder getroffen. Brussel houdt daar dan ook rekening mee in de plannen. Zo komt er een Social Climate Fund waar een deel van de grensheffing in belandt. Met dat geld kunnen bedrijven vergroenen en de sociale gevolgen verzachten.
Volgens het DNB onderzoek zullen de productiekosten voor de hele Europese economie met 0,7 procent stijgen door de CO2-belasting. Voor Nederland zal dat 0,8 procent zijn. In Centraal- en Oost-Europa stijgen die kosten met gemiddeld 1,7 procent. Bulgarije komt er het slechtste van af met 3 procent meer kosten voor bedrijven. De concurrentiekracht voor de export zakt slechts met 0,5 procent, oftewel: de Europese Unie prijst zich nauwelijks uit de markt met strenger klimaatbeleid, aldus Trouw.