Brussel wil een CO₂-importheffing op alle producten die buiten Europa zijn gemaakt. De invoering van zo’n heffing zou in strijd zijn met de afspraken over vrije handel van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Volgens econoom Steven Poelhekke kan de heffing zelfs leiden tot een handelsoorlog tussen de EU, de VS en China. Dat schrijft hij in vakblad ESB.
Duurzaamheid
De Europese Unie wil de heffing invoeren om de klimaatdoelen van het Parijs-akkoord te halen. Het is onderdeel van de Green Deal van de Europese Unie. Dat klimaatplan moet leiden tot minder uitstoot van broeikasgassen in de EU. Om ernstige klimaatverandering te voorkomen als gevolg van opwarming van aarde wil Brussel dat bedrijven investeren in duurzaamheid.
De importheffing zou bovendien moeten voorkomen dat bedrijven simpelweg hun fabrieken gaan verplaatsen naar landen waar de regels minder streng zijn. Producten die gemaakt zijn met fossiele brand- en grondstoffen krijgen daarom een extra heffing, dat schrijft het FD.
Gevolgen
Poelhekke, hoogleraar economie aan de Universiteit van Auckland (Nieuw-Zeeland), waarschuwt in het economenblad dat het invoeren van een CO₂-heffing in de EU er voor zou kunnen zorgen dat andere landen een eigen importheffing in zullen voeren. Daarbij heeft de WTO juist geprobeerd om zoveel mogelijk heffingen af te schaffen.
Dat zorgt voor meer handel en voordelen voor consumenten in de vorm van lagere prijzen. De importheffing kan dat werk in een klap terugdraaien en tot een nieuwe handelsoorlog leiden, schrijft de hoogleraar. Hij is bovendien niet de enige. Zowel internationale als Nederlandse experts waarschuwden hier al eerder voor. Poelhekke pleit in zijn stuk voor een uniform importtarief van 6% voor alle landen met strenge klimaatmaatregelen. Dit past beter binnen de WTO-afspraken, aldus het FD.