Toegang tot het portaal MijnBelastingdienst Zakelijk vervalt bij overlijden. Het is onmogelijk voor nabestaanden om toegang te verkrijgen met het DigiD van de overledene. Staatssecretaris Van Rij laat weten in een brief aan de Kamer weten dat de Belastingdienst op verschillende manieren probeert te ondersteunen in dit soort gevallen.
Balieafspraak machtiging
Zo kunnen nabestaanden bij een balie van de fiscus doorgeven wie er gemachtigd moet worden om de belastingzaken van de overledene digitaal af te ronden. Daarop wordt door de Belastingdienst een machtiging opgevoerd. De gemachtigde kan vervolgens met eigen DigiD de belastingzaken van de overledene afhandelen. Het gebruik van de DigiD van een ander persoon is niet toegestaan dus het overdragen van de toegang met DigiD voor aangifte is niet mogelijk.
De Belastingdienst heeft diverse voorzieningen voor nabestaanden om het afronden van de belastingzaken te vereenvoudigen. Zo is er een internetpagina opgezet met informatie voor nabestaanden. Bovendien is er een BelastingTelefoon voor Nabestaanden (0800-2358354), schrijft Van Rij. Via dat nummer kunnen nabestaanden de balieafspraak maken om de machtiging te regelen. Er wordt nog onderzocht of dit ook kan zonder balieafspraak.
Verbeteringsacties
Ondernemers doen aangifte over het tijdvak, waarin de onderneming is gestaakt. De Belastingdienst zet de aangifte stop na melding van het KvK of na een stakingsmelding van de ondernemer zelf. In die situaties waarin een belastingplichtige gedurende een belastingtijdvak komt te overlijden dragen de hiervoor genoemde mogelijkheden en de ondersteuning die de Belastingdienst hierbij biedt, aan het zo goed mogelijk af kunnen ronden van de lopende zaken. Mocht dit in een specifieke situatie niet afdoende zijn, dan kan contact worden opgenomen met de Belastingdienst (via de BelastingTelefoon of een balie). De Belastingdienst bekijkt dan of er mogelijk maatwerk toegepast kan worden. Dit gebeurt uiteraard binnen de huidige wet- en regelgeving en hierbij spelen ook de automatiseringssystemen een rol.
Bovendien werkt de fiscus samen met andere overheidsorganisaties als VNG, Logius en BZK aan het vereenvoudigen van de bestaande processen. Er zijn al concrete verbeteringsacties gerealiseerd, schrijft de staatssecretaris. Zo sturen ruim 150 gemeenten een brief naar nabestaanden, met daarin de verwijzing naar het persoonlijk overzicht ‘Overlijden’ op Rijksoverheid.nl. Nabestaanden kunnen daar hun persoonlijke situatie invullen en op basis daarvan krijgen ze een overzicht wat geregeld moet worden en bij welke organisatie zij daarvoor moeten zijn.
Aanpak Levensgebeurtenissen
Ook is een voorziening gerealiseerd bij het CBG Centrum voor Familiegeschiedenis, waarbij bedrijven kunnen controleren of iemand is overleden. Nabestaanden hoeven dan geen akte van overlijden meer op te sturen als ze zaken willen beëindigen. KVK, RVO en Belastingdienst werken daarnaast samen om de overheidsdienstverlening bij het overlijden van een ondernemer te verbeteren. Zo is recent op het digitale ‘Ondernemersplein’ een stappenplan gemaakt met de zaken die een nabestaande van een ondernemer zeker moet regelen. Deze trajecten maken deel uit van het programma ‘Aanpak Levensgebeurtenissen’, waarin verbetering van communicatie en dienstverlening aan burgers en ondernemers centraal staat.