Heb je klanten met een webshop of platform? Let dan goed op de wijzigingen in de BTW-wetgeving die per 1 juli a.s. ingaan. Nederland heeft samen met Duitsland de Europese Commissie verzocht de ingangsdatum uit te stellen tot 1 januari 2022. Dit verzoek is afgewezen, waardoor de wijzigingen 1 juli 2021 ingaan. De Belastingdienst acht dit technisch niet haalbaar, maar heeft nu onder politieke druk een noodspoor bedacht. Je doet er goed aan de ontwikkelingen voor jouw klanten op de voet te volgen, zodat zij tijdig voorbereid zijn.
Wijzigingen
Over de wijzigingen heb ik eerder een column geschreven. Binnen de EU is het vervallen van de drempels bij afstandsverkopen de belangrijkste wijziging. Dat betekent namelijk dat een webshop vanaf de eerste verkoop aan een buitenlandse particuliere klant het tarief van het land waar de klant woont moet berekenen. Met 27 lidstaten binnen de EU en even zoveel BTW-tarieven, betekent dat de software van de webshop daar op voorbereid moet zijn.
1 juli 2021 technisch niet haalbaar
De oorspronkelijke ingangsdatum van de wijzigingen was 1 januari 2021. In verband met corona is deze datum door de Europese Commissie uitgesteld tot 1 juli 2021. De Nederlandse Belastingdienst heeft onderzocht of deze datum voor Nederland haalbaar was en kwam daarbij tot de conclusie dat dat niet het geval is. De reden daarvoor is dat er voor de aanpassing van de IT-systemen meer tijd nodig is. Nederland heeft daarom verzocht de datum verder uit te stellen tot 1 januari 2022. Ook Duitsland heeft datzelfde verzoek gedaan. Deze verzoeken zijn door de Europese Commissie afgewezen, zodat Nederland de wijzigingen per 1 juli a.s. moet invoeren.
Noodspoor
Door de afwijzing van het uitstel heeft de Belastingdienst nogmaals onderzocht of op een andere manier het haalbaar is de wijzigingen door te voeren. Op 19 januari jl. heeft de Staatssecretaris de bevindingen daarvan medegedeeld. In een kamerbrief schrijft hij dat door middel van een noodspoor invoering mogelijk is. Het noodspoor houdt in dat een groot deel van de processen handmatig moet plaatsvinden. Ondanks dat ik er alle vertrouwen in heb dat de medewerkers bij de Belastingdienst er alles aan zullen doen om te zorgen dat de invoering goed verloopt, voorzie ik dat samen met de andere uitdagingen waar de Belastingdienst op dit moment voor staat, dit noodspoor voor de nodige vertragingen en problemen gaat zorgen.
Actie nodig
Dat dit noodspoor gevolgd wordt, is reden te meer om jouw klanten direct (als dit mogelijk is) aan te melden voor de portal om via de Nederlandse Belastingdienst de aangiften voor andere lidstaten te doen. Ik adviseer deze website in de gaten te houden voor de aanmelding. Voor zover je dat nog niet gedaan hebt, is het daarnaast aan te raden te controleren of de administratie van jouw klant voorbereid is op de aanstaande wijzigingen.