Ons vak is veranderd. De jaarrekening, zo gedaan. Het uitvoerwerk, zoveel makkelijker en sneller door digitalisatie. Waar ligt tegenwoordig de meerwaarde van een belastingadvies- of accountantskantoor? Hoe blijf je genoeg verdienen? Er is een interessante verschuiving aan de hand. De jaarrekening is niet langer het product, maar een middel om vooruit te kijken. Vijf inzichten waar jouw kantoor mee vooruit kan.
1. Van product naar dienstverlening
Vroeger was het werk van een accountant of belastingadviseur heel recht door zee. Er was de boekhouding, jaarrekeningen, audits. Kant en klare producten die beantwoordden aan de vraag-aanbod economie. Tegenwoordig zien we dat, dankzij automatisering, die producten minder belangrijk zijn in de bedrijfsvoering. Natuurlijk blijft het de basis van elk belastingadvies- en accountantskantoor, maar er is een duidelijke verschuiving naar meer. De klantvraag verandert. Informatie is algemeen beschikbaar, dus klanten komen beter geïnformeerd binnen en stellen specifiekere vragen. Ze verwachten meer en willen bovenal ontzorgd worden. Passend advies en meedenken is essentieel. Geen hapklare algemene informatie en producten meer, maar informatie en producten toegespitst op elke klant. Service en dienstverlening worden het leidende product.
2. Van terugblik naar toekomstperspectief
Cijfers zijn het hele jaar door inzichtelijk en dat biedt kansen. Je kunt real-time inspelen op veranderingen, kansen en uitdagingen in de markt. Op tijd bijsturen waar nodig. De cijfers die je inzichtelijk maakt als kantoor zijn niet langer een terugblik, maar bieden de mogelijkheid om vooruit te kijken. Waar wil de klant naartoe? Wat zijn zijn doelen en wensen? Hoe kan je de cijfers die nu altijd actueel beschikbaar zijn gebruiken om een plan te trekken voor de toekomst? Hoe kan je hier als belastingkantoor een product van maken? Het toekomstperspectief van de klant wordt steeds belangrijker voor de dienstverlening.
Meer weten over verdienmodellen en de waarde die je toevoegt voor de klant?
3. Van belastingadviseur naar bedrijfsadviseur
De klant wil ontzorgd worden. Niet voor elk probleem naar een ander loket, maar één partner die meedenkt en het leven makkelijker maakt. We zien dat kantoren meerdere diensten beginnen aan te bieden, waaronder HRM, payrolling, juridisch advies, naast accountancy en belastingadvies. Een accountmanager vormt het eerste aanspreekpunt en regelt intern wat er moet gebeuren. Ook de rol van de belastingadviseur zelf wordt breder. Niet meer alleen belastingtechnisch inzicht geven, maar je verplaatsen in de klant en ook bredere factoren meenemen in je advies. Soms is het advies dat belastingtechnisch het beste is, niet het beste voor de klant.
4. Van algemeen naar personalisatie
Digitalisering biedt data. Data die ervoor zorgt dat je klanten nog specifieker kunt helpen. Nog nooit was er zoveel inzicht in de financiële situatie van de klant. Door de bedrijfsprocessen zo efficiënt mogelijk in te richten kunnen zaken als de jaarrekening veel sneller worden afgerond. Daardoor houd je tijd over om actief met die beschikbare data aan de slag te gaan. Welke tendensen vallen op? Waar liggen kansen voor de klant? Een klant is niet meer tevreden met een algemeen advies, maar wil maatwerk. En dat kan jij leveren. Strakkere processen door digitalisatie = meer ruimte voor persoonlijke aandacht.
5. De jaarrekening wordt het vertrekpunt
Waar de jaarrekening jarenlang het eindresultaat was, is dat nu het beginpunt voor de dienstverlening. De basisproducten die je als kantoor biedt, geven je gelegenheid om met de klant in gesprek te gaan. Welke vraagstukken heeft de klant nog meer? Hoe kan je als kantoor jouw klant nog verder helpen groeien? De rol van belastingadvies- en accountantskantoren verschuift van reactief naar proactief. Zelf op zoek gaan naar kansen om je klant nog verder te helpen. Dat biedt meerwaarde voor de klant.
Met zoveel aanbod in de markt, is het als belastingadvies of accountantskantoor belangrijker dan ooit om je te onderscheiden, klantloyaliteit op te bouwen en meerwaarde te bieden. Dat betekent automatisch dat je verder moet gaan in je dienstverlening naar de klant. Met de jaarrekening alleen kom je er niet meer. Hoe kan je jouw klanten zo goed mogelijk vooruit helpen? Dat maakt het verschil.