De administratieve lasten van de NOW-regeling worden na aandringen van onder anderen de NBA en SRA verlicht. Minister Koolmees (SZW) heeft zes aanpassingen voorgesteld.
Kosten controleproces
Een aantal weken geleden vroeg een groep fiscale beroepsorganisaties de minister om de administratieve lasten rondom de NOW-regeling te verlichten. De kosten voor de controle en derdenverklaring waren in sommige gevallen hoger dan de daadwerkelijke steun. De minister heeft na onderzoek en consultatie zes aanpassingen voorgesteld in het controleproces van de NOW 3 en 4. Volgens Koolmees zullen deze aanpassingen tot een gemiddelde daling van controlekosten leiden onder werkgevers. De administratieve lasten dalen na de aanpassingen het hardst voor kleine subsidieaanvragers.
Omdat de processen voor de NOW 1 en 2 al lopen, kan het controleproces voor deze tranches van de regeling niet met terugwerkende kracht aangepast worden, zo laat de minister weten. De aanpassingen zullen wel gelden voor aanvragen binnen de NOW 3 en 4.
Hoger drempelbedrag
Het drempelbedrag voor de derdenverklaring gaat voor NOW 3 en 4 omhoog naar € 40.000. Dit bedrag geldt voor zowel het voorschotbedrag, als het definitieve subsidiebedrag. De bovengrens van € 125.000 waarboven een accountantsverklaring nodig is blijft. Wel wordt de grens voor het voorschotbedrag verhoogd naar € 125.000, waar deze eerst € 100.000 was in de NOW 1 en 2. Voor NOW 3 en 4 geldt er nu een uniforme grens voor een derdenverklaring van € 40.000 tot € 125.000.
Deskundige derde
Wanneer de financiële administratie door een deskundige derde gevoerd wordt, dan is de derdenverklaring niet meer nodig. Dit omdat de deskundige al werkzaamheden uitvoert in lijn met de verklaring en het anders dubbel werk is. Dit was al van toepassing in de NOW 1 en 2 maar is weinig bekend en moeilijk verwoord. Dit zal duidelijk gecommuniceerd worden door het ministerie.
Gezamenlijke controle NOW 3 en 4
Als een onderneming van meerdere tranches in de NOW 3 gebruik heeft gemaakt, of een combinatie van 3 en 4, dan mag de accountant alle periodes tegelijk en als een enkele opdracht controleren. Wel moet de accountant rekening blijven houden met de aparte voorwaarden voor elke tranche en deze rapporteren.
Standaard 3900N
De Standaard 3900N, ontwikkeld door de NBA, zal aangepast worden waardoor inhoudelijke en procesmatige handelingen die nu voor NOW-tranches apart gelden samengevoegd kunnen worden.
Groepsaccountant
Een accountant van een werkmaatschappij binnen een concern heeft mogelijk geen zicht op bepaalde controleaspecten van de rest van het concern. Het is nu al mogelijk dat bij de controle van de omzet gebruik wordt gemaakt van de controlewerkzaamheden van de groepsaccountant. ‘Met deze verlichting is het voortaan toegestaan dat ook andere werkzaamheden die door de groepsaccountant van een concern worden uitgevoerd, voor de NOW-controle kunnen worden gebruikt, zonder dat de accountant op werkmaatschappijniveau zelf deze controle hoeft uit te voeren en een uitgebreide review hoeft uit te voeren op de werkzaamheden van de groepsaccountant.
Controlepiramide
Voor alle aanvragen waarbij de omzetdaling op het niveau van een werkmaatschappij wordt vastgesteld, waarbij er op concernniveau geen omzetdaling is van minimaal 20%, is op dit moment een accountantsverklaring met redelijke mate van zekerheid vereist, ongeacht de hoogte van de ontvangen tegemoetkoming. Deze zwaardere controle ziet op de aanvullende voorwaarden bij een aanvraag op werkmaatschappijniveau. Zeker voor kleinere ondernemingen kan dit leiden tot hoge administratieve lasten.’ Voor bedrijven die gebruik maken van de regeling voor werkmaatschappijen en waarbij de definitief vastgestelde subsidie lager is dan € 375.000, wordt de controle verlicht door geen verklaring met redelijke maar met beperkte mate van zekerheid te gaan vragen. ‘Deze aanpassing scheelt aanzienlijk in de uit te voeren werkzaamheden van de accountant en werken we verder uit in het nog op te stellen accountantsprotocol voor de NOW 3 en de NOW 4. De NBA zal de Standaard 3900N hierop aanpassen