De Belastingdienst heeft bedrijven met een nog openstaande coronaschuld flink laten schrikken. Ondernemers die keurig hun coronabelastingschuld aan het aflossen zijn kregen een aanmaningsbrief. Ondernemers moeten voor 1 maart hun achterstanden wegwerken anders wordt hun betalingsregeling ingetrokken. Hoe hoog die achterstand is staat niet in de brief, dat moet men zelf maar uitzoeken.
Uitgestelde belastingen
Het ontbreken van de precieze achterstand zou liggen aan ‘technische problemen’, liet de dienst weten. Toch blijft de fiscus achter de verstuurde aanmaningsbrieven staan. Afgelopen week werd dan ook duidelijk dat de Belastingdienst piept en kraakt vanwege achterstallig onderhoud aan de systemen. Voor de afhandeling van de coronaschulden wordt weliswaar een nieuw systeem gebruikt. Toch lijken zich ook hier problemen voor te doen.
De groep ondernemers moet in totaal €19 miljard aan uitgestelde belastingen terugbetalen. Ze krijgen daar zestig maandelijkse termijnen voor. De brief in kwestie stelt dat de geadresseerde achterloopt met het terugbetalen. Bij hoeveel ondernemers de brief op de mat viel is onduidelijk, dat schrijft het FD.
Rare brief
Verschillende belastingadviseurs hebben klachten van klanten ontvangen. Zo waren meerder klanten van administratie- en belastingadvieskantoor Boekel onaangenaam verrast, zegt directeur Edward Nijhuis. Bovendien lossen de ondernemers in kwestie keurig op tijd af. Nijhuis vindt het dan ook een rare brief.
Directe contacten bij de fiscus van het advieskantoor zijn hulpvaardig en bereidwillig zegt de Nijhuis. Volgens hem ligt de schuld dan ook bij het management van de dienst.
Zelf uitzoeken en optellen
Sylvester Schenk, fiscaal directeur van Register Belastingadviseurs (RB) zegt ook klachten te hebben ontvangen. Al is het onduidelijk of het slechts om incidenten gaat of dat er grote hoeveelheden brieven onterecht zijn verzonden, stelt hij.
Ondernemers met een coronaschuld kregen vorig jaar september een brief met het termijnbedrag. Om te achterhalen hoe groot de individuele achterstand is dient de ondernemer na te gaan hoeveel termijnen er zijn gemist, stelt de aanmaningsbrief. ‘Tel de bedragen bij elkaar op. Dat is uw betalingsachterstand.’
Geen overzicht
Het versturen van de brieven zal de schatkist weinig opleveren, denkt hoogleraar fiscale economie Edwin Heithuis, die tevens wetenschappelijk adviseur is bij BDO Belastingadviseurs. Bovendien is de brief volstrekt niet-klantvriendelijk, stelt hij.
Volgens de hoogleraar had de Belastingdienst gewoon moeten melden hoe groot de betalingsachterstand is en welk bedrag voor 1 maart terugbetaald moet worden. Het zou echter zo maar kunnen dat de dienst zelf ook niet weer hoe groot de achterstand per ondernemer is, aldus Heithuis.
Contactmoment
Dat vermoeden zou wel eens kunnen kloppen. De fiscus meldt op eigen website namelijk dat de beloofde overzichten per kwartaal nog niet is verstuurd vanwege technische problemen. Maar volgens een woordvoerder zijn die problemen inmiddels verholpen. De schuldenoverzichten worden spoedig verstuurd. Bovendien trekt de dienst de betalingsregeling niet direct in als de ondernemers niet tijdig actie ondernemen. Er volgt nog een contactmoment, aldus de woordvoerder.
Wie vragen heeft over de kwestie kan contact opnemen met de Belastingtelefoon. Al is de bereikbaarheid via de telefoon matig, aldus het FD.