Op 27 juli 2021 is de internetconsultatie van het Voorontwerp van de Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie (hierna: voorontwerp) gesloten. Het voorontwerp voorziet in aanvullende verplichtingen voor het liquideren van een vennootschap door middel van de turboliquidatie. Het doel van de aanvullende verplichtingen is het tegengaan van misbruik, het beter beschermen van schuldeisers en het vergroten van het vertrouwen in de turboliquidatie-regeling.
Turboliquidatie
Onder het huidige recht houdt een vennootschap direct op te bestaan, als de vennootschap ten tijde van haar ontbinding geen baten meer heeft. Aangezien er geen vereffening noodzakelijk is, wordt dit in de praktijk de ‘turboliquidatie’ genoemd. De turboliquidatie kan ook worden toegepast als de vennootschap ten tijde van de liquidatie nog wel schulden heeft. Schuldeisers komen er soms pas laat achter dat hun debiteur niet meer bestaat en kunnen niet meer achterhalen waarom hun vorderingen onbetaald zijn gebleven. Veelgehoorde kritiek is dan ook dat de huidige regeling omtrent de turboliquidatie zich eenvoudig leent voor misbruik.
Aanleiding
De laatste jaren stijgt het aantal turboliquidaties. Daarbij is de verwachting dat door de economische gevolgen van de coronacrisis een aanzienlijk aantal ondernemers op korte termijn hun bedrijf zal willen beëindigen door middel van de turboliquidatie. Deze verdere toename brengt tijdelijk een verhoogd risico mee op misbruik van de turboliquidatie. Dit alles is reden geweest voor de vormgeving van een aantal tijdelijke maatregelen zoals opgenomen in het voorontwerp Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie.
Verplichtingen
Het voorontwerp verplicht het bestuur om binnen 10 werkdagen na het besluit tot turboliquidatie de volgende stukken bij de Kamer van Koophandel te deponeren en schuldeisers hierover te informeren:
- een balans en een staat van baten en lasten van het boekjaar van de ontbinding;
- een opgave van de redenen voor het ontbreken van baten en (indien van toepassing) het onbetaald laten van schuldeisers;
- een slotuitdelingslijst indien voorafgaand aan de liquidatie schuldeisers zijn voldaan;
- de jaarrekeningen over voorgaande boekjaren.
Schuldeisers dienen na deponering van de voornoemde stukken onverwijld hierover te worden geïnformeerd. Deze mededeling is vormvrij. Dit is anders dan bij een reguliere liquidatie, waar de deponering van de rekening en verantwoording dient te worden gepubliceerd in een landelijk dagblad.
Sancties
Het voorontwerp bevat twee sancties voor de schending van de voorgestelde verplichtingen. De eerste sanctie betreft het niet-nakomen van de deponeringsplicht dat als economisch delict strafbaar wordt gesteld met een boete van maximaal € 20.750. De niet-nakoming van het verplicht informeren van schuldeisers is opvallend genoeg niet strafbaar gesteld. De tweede sanctie ziet op de mogelijkheid om een bestuursverbod op te leggen aan bestuurders indien er niet wordt voldaan aan de deponeringsverplichtingen of indien schuldeisers op een andere manier zijn benadeeld. Het bestuursverbod kan voor een periode van maximaal 5 jaar worden opgelegd.
Conclusie
De voorgestelde verplichtingen zullen na invoering van de wet in beginsel voor 2 jaar gelden. Dit met het oog op de verwachte tijdelijke toename in bedrijfsbeëindigingen door de economische gevolgen van de coronacrisis. Het is echter niet uitgesloten dat deze termijn van 2 jaar zal worden verlengd. Het is nog onduidelijk wanneer het wetsvoorstel wordt ingediend bij de Tweede Kamer. Desondanks kan het geen kwaad om uw klanten te informeren over de mogelijke nieuwe verplichtingen (en sancties) rondom de turboliquidatie en waar nodig actie te ondernemen.
Ciska van Heumen, Fiscalist bij Stolwijk Kelderman.
Zie ook verder in Naslag:
Onderwerpen A – Z > Liquidatie van een BV