Een sector waar ook de aankomende jaren veel staat te veranderen is de transportsector. Een belangrijke ontwikkeling betreft de manier waarop we naar transport en mobiliteit kijken en benaderen. We hebben het over MaaS (Mobility as a Service). Een concept dat allerlei vormen van transport op één plek samenbrengt en tracht het vervoer van personen te optimaliseren. Zou dit concept in de toekomst ook toepasbaar kunnen zijn op het goederenververvoer?
Wat is Maas (Mobility as a Service)?
MaaS is een concept dat draait om het integreren van verschillende vormen van transport in één enkele, naadloze dienst. Het idee is om reizigers een uitgebreid scala van vervoersopties aan te bieden, van openbaar vervoer en autoverhuur tot fietsdelen en zelfs ritdiensten zoals Uber. Dit wordt bereikt via een digitaal platform dat toegang biedt tot diverse transportdiensten en informatie.
De voordelen van Mobility as a Service
- Efficiëntie
Een van de grootste voordelen van MaaS is de efficiëntie. In plaats van afhankelijk te zijn van één vorm van transport, zoals een eigen auto, kunnen reizigers kiezen uit verschillende opties op basis van hun specifieke behoeften. Dit vermindert verkeersopstoppingen en files en optimaliseert de beschikbare transportmiddelen.
- Duurzaamheid
Door te focussen op het delen van voertuigen en het gebruik van openbaar vervoer, kan MaaS helpen de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Het bevordert duurzaamheid en draagt bij aan milieubewuste(re) transportoplossingen. - Gemak
Met MaaS kunnen reizigers eenvoudig hun reis plannen, boeken en betalen via één enkel platform of mobiele app. Dit elimineert de noodzaak om met meerdere dienstverleners te communiceren of in de rij te staan voor tickets. - Kostenbesparing
MaaS kan kosteneffectiever zijn dan het bezitten van een eigen voertuig. Reizigers betalen immers alleen voor wat ze gebruiken en vermijden kosten zoals verzekering, brandstof, en parkeerplaatsen.
Hoe werkt het?
Het hart van MaaS is een digitale applicatie of platform dat reizigers toegang geeft tot informatie en diensten. Hier is hoe het meestal werkt:
- Reisplanning
De reiziger voert zijn bestemming en voorkeuren in, zoals snelste route, goedkoopste optie, of milieuvriendelijkheid. Het platform geeft vervolgens verschillende routes en transportopties weer. - Reservering en betaling
De reiziger kan de gewenste optie selecteren en direct via de app reserveren en betalen. - Geïntegreerde transportmiddelen
Het platform geeft informatie over hoe je van de ene dienst naar de andere kunt overstappen. Bijvoorbeeld, van een trein naar een gehuurde fiets. - Realtime updates
Reizigers ontvangen real-time updates over vertragingen, wijzigingen in schema’s en andere relevante informatie.
De rol van technologie in MaaS
MaaS is afhankelijk van geavanceerde technologie om te functioneren. Dit omvat het gebruik van apps en software voor reisplanning, ticketing, en communicatie met verschillende vervoerders. Bovendien spelen gegevensverzameling en -analyse een cruciale rol om de service te verbeteren en te optimaliseren.
MaaS in de praktijk
MaaS is geen toekomstmuziek; het wordt al in verschillende steden en regio’s over de hele wereld geïmplementeerd. Helsinki in Finland is een van de pioniers in MaaS en heeft al met succes een geïntegreerd mobiliteitsplatform (Whim) geïntroduceerd dat toegang biedt tot verschillende transportdiensten. In Singapore wordt MaaS ook getest, waarbij reizigers toegang hebben tot een breed scala van vervoersopties via één mobiele app.
Kritische succesfactoren
Om MaaS een daadwerkelijk succes te laten zijn, is het van belang dat de uitvoering aan een aantal kernvoorwaarden voldoet. We hebben er vier voor je op een rijtje gezet:
- Snelheid
Het is voor het voor het succes van een MaaS systeem cruciaal dat gebruikers van het platform de door hun gewneste vorm van transport kunnen gebruiken op het moment dat ze het nodig hebben. - Prijs
De maandelijkse kosten van het hebben van een eigen auto zijn niet gering. Maar een eigen auto komt ook met bepaalde voordelen. Om concurrerend te kunnen zijn, dient een MaaS platform dus zodanig geprijsd te zijn dat het in ieder geval voordeliger is dan het hebben van een eigen auto. - Keuzevrijheid
Volgens Sampo Hietanen, co-founder van het Finse MaaS Global, is een van de meest onderschatte succesfactoren om echt concurrerend te kunnen zijn met het hebben van een eigen auto, een bepaalde vorm van vrijheid. Vrijheid om te kunnen kiezen welk abonnement of pakket het beste bij jouw wensen past. Dus niet een one fits all model maar juist een grote keuze aan verschillende opties. Van super basic tot high end. - Gebruiksvriendelijkheid
Misschien wat voor de hand liggend maar een gebruiksvriendelijk en goedwerkende MaaS-platform is cruciaal voor het slagen ervan. Denk hierbij ook een goed en snel werkend Customer Service onderdeel. Op het moment dat een klant een probleem heeft, moet dit zo snel en goed mogelijk worden opgelost. - Breng zowel publieke als private partijen aan boord
Een van de uitdagingen voor het succes van MaaS is het betrekken van zowel publieke als private partijen, wat vereist dat partners gegevens delen om bijvoorbeeld ticket- en betalingsdiensten te kunnen integreren. Daarnaast is gestroomlijnde regelgeving nodig om een gelijk en eerlijk speelveld tussen aanbieders te creëren - Bewustwording
Het hebben van een eigen auto staat voor veel mensen gelijk aan vrijheid. Nieuwe generaties hechten echter steeds minder waarde aan het bezit van een auto. Zoals Dr. Maria Kamargianni, hoofd van MaaSLab aan University College in London, zegt: “Het bezitten van een auto is niet meer zo populair. Het veroorzaakt een hoop problemen en het brengt enorme kosten met zich mee”. Deze trend zal zich echter verder door moeten zetten middels een algeheel bewustwordingsporces waarin het hebben van een eigen auto niet (altijd) meer als noodzakelijk wordt gezien.
MaaS en goederenvervoer
MaaS is een concept dat oorspronkelijk gericht is op de optimalisatie van het vervoer van personen. Maar je kunt je natuurlijk de vraag stellen of dit concept niet ook toepasbaar is op het goederenvervoer? Want er zijn ook voor het goederenvervoer genoeg voordelen te bedenken, zoals:
- Efficiëntie
- Transportoptimalisatie
- Duurzaamheid/Co2 reductie
Het goederenvervoer speelt zich echter veel vaker af op een veel groter oppervlak dan personenvervoer. Daar waar steden als Helsinki of Singapore zich voornamelijk kunnen richten op het bieden van mobiliteitsopties binnen hun stad- of landsgrenzen, is goederenvervoer natuurlijk veel vaker grensoverschrijdend. Dit vergroot de complexiteit aanzienlijk om tot een goedwerkend platform te komen. Er is samenwerking vereist tussen veel meer verschillende partijen in verschillende landen. Per land verschilt de regelgeving bovendien. Ook is het lastiger om tussen verschillende landen data uit te wisselen.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat op termijn de voordelen groter zullen zijn dan de uitdagingen. Zeker omdat we ook op het gebied van klimaatverandering naar oplossingen moeten kijken die over grenzen heen gaan.
De toekomst van transport
De toekomst van transport en Mobility as a Service ziet er al met al veelbelovend uit. Naarmate steden groeien, de druk op bestaande transportinfrastructuur toeneemt, en klimaatverandering een steeds belangrijkere factor wordt, wordt ook het integreren van verschillende vervoersopties steeds belangrijker. Met de voordelen van efficiëntie, duurzaamheid en kostenbesparing heeft MaaS immers het potentieel om het transportlandschap serieus te veranderen en te verbeteren. Op korte termijn misschien voornamelijk op het gebied van personenvervoer maar in de toekomst zal ook zeker het goederenvervoer van een bepaalde vorm van MaaS kunnen profiteren.
Meer weten?
Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? En weten welke impact fiscale regelgeving heeft op jouw bedrijf? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief. Je krijgt dan automatisch artikelen als deze eens per week in je mailbox. Of volg ons op LinkedIn. Ook daar delen we al onze content met onze volgers en bespreken we de laatste ontwikkelingen.