“It’s digital first, not digital only”, benadrukt keynote spreker Igor Beuker tijdens de Nextens Klantendag in Naarden. Een zonovergoten dag, waarop werd gesproken over trends in de sector en ontwikkelingen binnen Nextens. Ook partners van Nextens, waaronder Exact, Snelstart, Radar Software en Secure Login, waren aanwezig om de mogelijkheden van hun software in combinatie met Nextens te bespreken.
Trends in de sector
Risk of inaction
Door diverse sprekers op de dag wordt het belang van digitalisering en automatisering benadrukt. Het vak verandert, hoe blijf je voor op je concurrenten? Trends worden sneller werkelijkheid dan we soms denken. ROI staat volgens Beuker dan ook voor ‘the Risk Of Inaction’ in plaats van return on investment. En dat zou ook de focus moeten zijn. Wat gebeurt er als je niet meegaat met digitalisering?
Service aan klanten
Ook klanten verwachten steeds meer. De uitgebreide service die Coolblue bijvoorbeeld aan klanten biedt, wordt steeds meer als ‘gewoon’ beschouwd. Ook het gebruik van data is niet meer weg te denken. Trendwatcher Beukers stelt dat Amazon hierdoor meer weet van haar klanten, dan de klanten weten over zichzelf.
No-hands accounting
Door alle tools die we tot onze beschikking hebben, wordt de boekhouding steeds actueler, waardoor we ook meer met de cijfers kunnen doen en sneller kunnen bijsturen. Actuele boekhouding wordt in de accountantsmarkt ook wel no-hands accounting genoemd. Dit omvat bankafschriften die digitaal in de administratiesoftware binnenkomen. Ook het ‘scannen en herkennen’ van bonnetjes met een app wordt steeds meer gemeengoed. Voeg hier nog de machine learning tools aan toe, die op basis van de ingescande informatie leren hoe deze moeten worden ingeboekt, en er komen inderdaad nog nauwelijks handen aan te pas.
Softskills
Technologie en automatisering kent vele kanten en neemt steeds meer handmatige taken over. Toch worden belastingadviseurs en accountants hier niet door vervangen. “Wij moeten zorgen dat we onze sociale, intellectuele en emotionele softskills verder ontwikkelen.” Deze softskills kunnen dan ingezet worden voor persoonlijk contact en het geven van advies.
Trends binnen Nextens
Nastasia Jobben, Head of Product binnen Nextens, vertelt tijdens de klantendag waar de focus op is gelegd bij de doorontwikkeling van de software. Deze aandachtsgebieden zijn een combinatie van trends in de markt en wensen van de klant. “Het afgelopen jaar lag de focus op stabiliteit van het product, nieuwe functionaliteiten en de Adviestool.”
Stabiliteit
“Allereerst stabiliteit, dat is ook voor u het allerbelangrijkst. U wilt elke dag Nextens kunnen openen en hierin uw werk kunnen doen, zonder u zorgen te hoeven maken over storingen. Voorheen was Nextens één groot product. We hebben heel veel ontwikkeld de afgelopen jaren, waardoor het product nu veel groter is geworden. Wat betekent dit? Als er iets mis gaat, moeten we goed zoeken in welk onderdeel dit zit. Het kan namelijk zo zijn dat één onderdeel niet werkt, maar dat de oorzaak ergens anders zit. Dit zorgt voor meer werk, waardoor het oplossen van problemen binnen de software langer duurt.”
Om de stabiliteit te waarborgen, is er een extra development team gecreëerd. “Sinds een paar jaar zijn zij onder andere bezig om Nextens naar een nieuwe architectuur te brengen. Dat betekent dat we Nextens opdelen in een aantal onderdelen. Als er dan iets fout gaat, kunnen we snel zien voor welk onderdeel dit geldt. Als het dan een heftige fout is, valt alleen dit specifieke stukje uit, maar blijft de rest van Nextens goed werken. Ook kunnen we de fout sneller opsporen en vaak al oplossen voordat u er last van ondervindt. Deze nieuwe architectuur geldt nu voor BTW, VPB en IBVA. Komend jaar willen we ook IB 2019 in deze nieuwe architectuur bouwen, zodat dit sneller en stabieler zal werken.”Nieuwe functionaliteiten
“Het afgelopen jaar hebben we heel veel klantwensen binnen zien komen. Dit vinden we fijn, want we gaan graag aan de slag met zaken die voor u van waarde zijn. Wat hebben we opgepakt? We hebben onder meer een nieuwe homepagina ontwikkeld. Deze is veel overzichtelijker, heeft een nieuwe opmaak én u kunt snel navigeren naar aangiften waar u recent in gewerkt heeft.”
“We hebben het daarnaast mogelijk gemaakt om te zoeken binnen de kennisbank FiscaalTotaal als u in Nextens zit. De zoekbalk die u normaal gebruikt om een klant te zoeken, kunt u nu ook gebruiken om kennis uit FiscaalTotaal raad te plegen.”
“Bovendien is afgelopen jaar de VIA import verbeterd, waardoor u veel meer regie heeft over de velden die geïmporteerd worden. Ook de printfunctie is verbeterd, het is mogelijk om de KvK te accorderen via het Klantportaal en SBT zit nu ook in de cloudsoftware. Ook is het VPB C-biljet en automatische middeling toegevoegd.”
“Dit is geen uitputtende lijst van aanpassingen, maar zijn wel duidelijke voorbeelden van zaken die we op basis van uw feedback hebben ontwikkeld.”
Meer weten over ontwikkelingen binnen Nextens?
Vanuit de markt kregen we te horen dat belastingadviseurs en accountants steeds meer opschuiven naar advies. Alleen aangiften doen, is niet meer voldoende. “Daarom hebben we nagedacht hoe aangiftedata kan helpen bij het geven van advies. Na een lang testtraject met een groep van 150 klanten is op 1 januari 2019 de Adviestool gelanceerd.”
“De Adviestool bestaat nu uit 30 verschillende advieskansen. En we zijn non-stop bezig om dit nog verder uit te breiden. Pas geleden hebben we automatische middeling als advieskans toegevoegd. U kunt nu, wanneer u een aangifte wijzigt, een advieskans krijgen dat middeling gunstig kan zijn. Deze advieskans kunt u omzetten in een adviesdossier door er notities of documenten aan toe te voegen en het op te slaan in het klantendossier. Ook kunt u direct content en relevantie (reken)tools raadplegen uit FiscaalTotaal. Heel waardevol is bovendien de adviesbrief die erbij zit en die u direct kunt gebruiken richting uw klanten.”
Bijdragen aan de roadmap voor 2020?
Wat gaan we de rest van 2019 doen, maar vooral; wat gaan we in 2020 ontwikkelen? “Uiteraard kunt u van ons verwachten dat we de jaarversies netjes opleveren. We zijn daarnaast bezig met de integratie van ons kennisproduct FiscaalTotaal in Nextens. We hebben de kennisbank al geïntegreerd in de zoekmachine. Ons doel is dat u straks direct content ziet of op kunt roepen, daar waar u dit nodig heeft. Ook gaan we de Adviestool en de analysemogelijkheden verder uitbreiden. En natuurlijk ligt er doorlopend focus op stabiliteit. Het product wordt steeds groter en het is belangrijk dat u daar geen last van ondervindt.”
“De precieze roadmap voor 2020 moet nog bepaald worden, daar zijn we nu over na aan het denken. Hoe komen we tot deze roadmap? Dat draait allemaal om u. We hebben een klantpanel, waar inmiddels 500 klanten in opgenomen zijn. Ik nodig u uit om hier lid van te worden. Panelleden krijgen enquêtes over bepaalde vragen en kunnen zo de koers van Nextens helpen bepalen.”