Kunstmatige intelligentie (AI) heeft de wereld de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd. Geavanceerde algoritmen hebben niet alleen een revolutie teweeggebracht in de automatisering van industrieën, maar ook menselijke interacties opnieuw gedefinieerd en de productiviteit van zowel mensen als bedrijven geoptimaliseerd. En met generatieve AI – met als bekendste voorbeeld ChatGPT – is het nu mogelijk automatisch content te genereren waardoor innovatie en groei in diverse sectoren bevorderd wordt. In dit artikel bespreken we de impact van kunstmatige intelligentie op de fiscale markt.
Oneindige mogelijkheden
Met generatieve AI kunnen bedrijven bijvoorbeeld gepersonaliseerde marketing-e-mails genereren, chatbots voor klantvragen ontwikkelen en zelfs code schrijven. De mogelijkheden zijn bijna oneindig en maakt het mogelijk om arbeidsintensieve en repetitieve taken te automatiseren. Hierdoor kan personeel zich richten op belangrijk en betekenisvol werk. Dit zorgt niet alleen voor blijere werknemers maar ook voor personeel dat effectiever werkt, zijn tijd besteedt aan betekenisvol werk en als resultaat (hopelijk) ook betere beslissingen neemt.
Keerzijde
Dat klinkt fantastisch en dat is het natuurlijk ook. Er is echter ook een keerzijde. Want hoewel het concept van kunstmatige intelligentie al bestaat sinds de jaren ’50 van de vorige eeuw, heeft het grote publiek pas sinds de lancering van ChatGTP (november 2022) écht met de mogelijkheden van (in dit geval) Generatieve Artificial Intelligence (GAI) kennis kunnen maken.
OpenAI heeft met ChatGPT echter nooit de pretentie gehad een tool te lanceren die de waarheid verkondigt. En dat doet het dus ook niet. Het probleem is echter dat de meeste mensen zich hier (nog) onvoldoende van bewust zijn. Als het immers goed klinkt, zal het ook wel waar zijn. En juist daar schuilt misschien wel het grootste gevaar van ChatGPT.
Garbage in, garbage out
Een foutje in een recept voor appeltaart is jammer maar heeft verder weinig serieuze gevolgen. Fouten in juridische of fiscale documenten is echter een heel ander verhaal. Deze fouten kunnen grote (financiële) gevolgen hebben. Het probleem is dan ook dat zonder juiste en geverifieerde input, generatieve AI-tools als ChatGPT output kunnen leveren die onjuist of onvolledig is. Immers: garbage in, garbage out.
Ook Nextens omarmt generatieve AI
Veel innovatieve bedrijven die zich bezighouden met het produceren van data, kennis en content, omarmen generatieve AI. Nextens vormt daarop geen uitzondering. Bij Nextens bouwen en voeden we onze AI-technologie echter alleen met geverifieerde content van bij ons bekende auteurs en experts. Zo zorgen we ervoor dat nieuwe content die via generatieve AI ontstaat, altijd op correcte data en informatie is gebaseerd. Dat neemt uiteraard niet weg dat we ervoor moeten waken dat de algoritmes geen verkeerde conclusies trekken uit deze data. Goede controle is dan ook noodzakelijk.
Meer impact
De impact en mogelijkheden van generatieve AI op onze samenleving, en dus ook op bedrijven, is bijna grenzeloos. En de impact die jij daarmee voor je klanten kunt maken is dat ook. De vraag is hoe jij generatieve AI-oplossingen – zoals die van Nextens – kunt inzetten om jouw bedrijfsprocessen te verbeteren, om zo de service voor je klanten nog verder te verbeteren. Wij helpen uiteraard graag bij het beantwoorden van deze vraag.