Als u voor het doen van de aangiftes voor uw klant gebruik maakt van aangiftesoftware van Nextens, wilt u natuurlijk alle tips & tricks kennen die in het programma zitten.
De handige functies die in het programma zitten kunnen u veel tijdswinst en gemak opleveren.
Ook als u nog niet met Nextens werkt en op zoek bent naar een mooi programma, kunt u hier alvast zien welke handigheidjes ontdekken die het werken in dit systeem zo makkelijk maken.
Ervaring van onze trainers, verzameld voor u
Onze trainers zien en spreken dagelijks de klanten van Nextens. Zij weten precies welke handigheden veel voordeel opleveren voor u als de gebruiker. Sommige tips lijken in eerste instantie logisch en gebruikelijk (zoals bij algemeen werk met browsers), maar u moet er soms maar even op gewezen worden dat dit ook in Nextens heel praktisch kan zijn.
1. Nieuw tabblad
Als een ongetwijfeld ervaren gebruiker van internet en dus browsers, bent u vast bekend met ‘openen in nieuw tabblad’. Die functionaliteit werkt ook in Nextens heel handig.
Ga bijvoorbeeld naar het tabblad ‘klanten’, en u ziet alle acties. Klik met de rechtermuisknop op de klantnaam en vervolgens op ‘openen in nieuw tabblad’. Het klantdossier van deze klant staat dan in een apart tabblad. Zo heeft u het volledige overzicht en hoeft u niet meer steeds op ‘terug’ te klikken.
Veel gebruikers vinden het lastig de verschillende jaren te kunnen vergelijken. Ook dit lost u makkelijk op door de verschillende jaren 2017, 2016, etc met de rechtermuisknop aan te klikken en te openen in een nieuw tabblad. Alle jaren staan zo naast elkaar en zijn makkelijk te vergelijken.
2. 2 actieve schermen
Zo heeft u 2 aangiftes, van bijvoorbeeld de jaren 2017 en 2016 (in tabs), naast elkaar. Maar dan moet u nog steeds heen en weer klikken en u heeft ze niet gelijktijdig in beeld. Ook hier kan een handigheidje uitkomst bieden.
Klik rechtsbovenin het scherm op het vierkantje om het beeld kleiner te maken. Sleep dan het tabblad naar een hoek van het scherm bijvoorbeeld onderin en laat los. Doe dit ook voor de andere tabbladen die u gelijktijdig in beeld wilt. U kunt de tabbladen vervolgens kleiner of groter maken, of iets verplaatsen voor een optimaal beeld. Switchen tussen de schermen doet u met ALT + TAB. Zo heeft u 2 actieve schermen naast elkaar.
3. Google chrome
Nextens is helemaal afgestemd op Google Chrome. Daar werkt het programma optimaal en ziet het er beter uit dan in de andere browsers.
4. Directe toegang tot Kennisbank FiscaalTotaal
Kent u dat? U bent net lekker aan het werk in Nextens en u wilt even gauw iets fiscaal inhoudelijk controleren. Het haalt u helemaal uit het werk als u naar een apart scherm moet om FiscaalTotaal te openen en erop in te loggen. Maar dat hoeft niet!
Vanuit Nextens kunt u direct naar FiscaalTotaal, zonder in te hoeven loggen. Ga naar het tabblad “Start” en klik op FiscaalTotaal. U kunt meteen door, want het systeem logt u vanzelf in (mits uw gebruikersnaam voor beide producten hetzelfde is).
5. ‘Help’ volgt u waar u ook bent
De Nextens Help volgt u in uw werkproces en past zich dus aan op waar u op dat moment bent in het programma. Als u bijvoorbeeld op de pagina Aangiften zit en u klikt op Help, laat deze de handleiding zien voor de aangifte-tab. In het dossier van de cliënt krijgt u ook informatie die u informeert naar de mogelijkheden van die pagina. Hetzelfde geldt bij pagina’s als het aanvragen van machtigingen of uitstel aanvragen.
6. Gebruik de Analysetool om uw klanten te vinden en over een specifiek onderwerp te adviseren
De Analysetool is een handig middel om op basis van allerlei selectiecriteria uw klanten te vinden die aan specifieke criteria voldoen, op basis van gegevens in verzonden aangiften. Zo kunt u bijvoorbeeld al u klanten vinden die ondernemer zijn of die onroerend goed in het buitenland hebben, of juist in Nederland. Dat kan heel handig zijn als er net iets veranderd is op een bepaald onderwerp en u alle klanten die daar iets aan kunnen hebben wilt benaderen met een bepaald advies. U kunt (maximaal 4) elementen selecteren om nader te onderzoeken.
U vindt de Analysetool onder het tabblad Management. Nadat u Analysetool heeft aangeklikt, komt u in een groot scherm met aan te vinken criteria. U kunt daarna ook weer verder inzoomen.
Wilt u meer tips voor werken met aangiftesoftware?
“5 tools waarvan u niet wist dat het in uw aangiftesoftware zat”>>