Als ik ‘s morgens op een fiets naar mijn werk rij, merk ik het direct. Nauwelijks auto’s op de weg. Geen bakfietsen gevuld met kinderen die me – dankzij een elektrische motor – op hoge snelheid voorbij raggen. Normaal gesproken probeer ik de drukte rond deze bakfietsfile te voorkomen. Ik hoef er niet meer aan te denken. Heerlijk.
Appreciatie voor digitale vergaderingen en lezingen
Zo zijn er meer positieve veranderingen. Eenmaal aangekomen op kantoor kan het raam open. Geen herrie van het speelplein. Overal om je heen zie je veranderingen. Zelf ben ik al jaren voorstander van digitaal vergaderen en digitaal met de cliënt overleggen. Zo organiseer ik al een jaar of zes iedere dinsdagochtend vaktechnisch overleg van één uur samen met ongeveer vijftien tot twintig vakgenoten door het hele land. Nu heb ik dezelfde digitale toepassing ingezet om fiscale cursussen te geven en de lokale RB-kring te ondersteunen op de maandelijkse – nu digitale – bijeenkomst. Uit de antwoorden in de evaluatie zie je de appreciatie voor het digitaal vergaderen en het digitaal bijwonen van lezingen per week toenemen. Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat er ook voordelen aan zitten. Er is maar één nadeel: het daadwerkelijke fysieke contact. Zoals wel vaker is er helaas een crisis nodig om het kwartje te laten vallen.
Initiatieven om omzet terug te winnen
Overal om ons heen zien wij ondernemers – althans degenen die min of meer getroffen zijn door de coronacrisis – initiatieven ontwikkelen om een deel van de omzet die ze kwijt zijn geraakt terug te winnen. Bekende voorbeelden zijn te vinden in de horeca waar iedereen ineens thuisbezorgd. Vanuit het Register Belastingadviseurs komt de mededeling dat er voorlopig geen grote fysieke bijeenkomsten meer zullen zijn. Wel zullen de zogeheten landelijke studiebijeenkomsten en de cursussen digitaal aangeboden worden. Ik mag hopen dat dit fenomeen vaste voet onder de grond gaat krijgen!
Digitale belastingambtenaren
Zo zie je maar weer. Zelfs een ellendige situatie als het coronavirus heeft ook positieve kanten in zich. Ik hoop wel dat de herrie van het speelplein snel terugkomt. Leven om je heen blijft belangrijk en meestal ook plezierig. Een fijne ontwikkeling vind ik dat belastingambtenaren nu specifiek vragen om vooral telefonisch en/of digitaal te communiceren.
Oog voor de mens
Een ander mooi fenomeen vind ik dat velen zich het lot van anderen aan trekken. Er is (weer) oog voor de mensen die op dit moment in het centrum van de crisis in de zorg werkzaam zijn. Maar ook voor mensen die op dit moment de deur niet of moeilijk uit komen. Onze regering treft allerlei maatregelen om ondernemingen, ondernemers en particulieren te steunen. Daarbij wordt ook aandacht besteed aan het feit dat het soms te weinig is of dat niet iedereen voor iets in aanmerking komt. Het feit dat dit zo duidelijk wordt gecommuniceerd geeft aan dat er oog is voor de mens.
Menselijke maat bij de Belastingdienst
Iets dat in toenemende mate was verdwenen, constateerde ook de commissie die het toeslagendebacle onderzocht. Een menselijke maat die ook bij de Belastingdienst zelf meer en meer verdween. Ook al vanwege het zo langzamerhand constitutionele wantrouwen dat de fiscale wetgeving en de aansturing van die Belastingdienst kenmerkt. Ik mag dan ook hopen dat deze menselijke maat blijft in het verkeer tussen mens en overheid en tussen mensen onderling.
Blijf gezond en zorg goed voor elkaar!
Deze column is oorspronkelijk geplaatst in het BelastingMagazine.