Heeft u soms ook het idee dat u niet het maximale uit uw tijd haalt en daardoor minder werk verzet dan eigenlijk mogelijk is? Er zijn talloze technieken en digitale tools beschikbaar die u hierbij kunnen helpen. We hebben de tien beste productiviteitstools op een rijtje gezet.
1. Feedly
Of u nu op pad bent of achter de computer zit, Feedly is dé app om uw RSS feed mee bij te houden. U hoeft niet meer alle nieuwswebsites langs te lopen om de voor u relevante informatie te verzamelen. Feedly verzamelt dit voor u. Alles wat u hoeft te doen, is de juiste trefwoorden of websites in te voeren.
Dit artikel vindt u mogelijk ook interessant:
Getting Things Done: in 5 stappen efficiënter en productiever worden in uw werk- en privéleven >>
2. Pocket
Wanneer u veel nieuws leest, komt u wellicht artikelen tegen die u graag wilt lezen op een later moment. Het kan lastig zijn om alles te onthouden en de juiste link weer terug te vinden. Pocket helpt hierbij een handje. Met deze tool kunt u artikelen tijdens het lezen selecteren en offline opslaan. Zo hoeft u het niet meer te onthouden en kunt u de artikelen op elk device (mobiel, tablet of desktop) teruglezen.
3. Evernote
Evernote is een digitaal notitieblok waarin u al uw aantekeningen kunt maken, die vervolgens worden opgeslagen in de cloud. Zo hoeft u niet bang te zijn dat u bepaalde aantekeningen zult verliezen. De interactie van Evernote tussen de telefoon en computer werkt daarnaast erg goed. Het is dus mogelijk om tijdens de meeting op de smartphone aantekeningen te maken en deze vervolgens later vanachter de computer verder uit te werken. Evernote is te gebruiken voor praktisch alle soorten documenten, zoals simpele aantekeningen, maar ook voor foto’s en grotere bestanden.
4. OneNote
Een goede aanvulling op Evernote is OneNote van Microsoft. Hoewel de apps concurrenten van elkaar zijn, kunnen ze elkaar ook goed aanvullen. Evernote is voornamelijk geschikt voor het doen van onderzoek en om content te verzamelen en notities bij te voegen. OneNote is bij uitstek gemaakt om notities te maken, zoals in een echt kladblok. De mogelijkheden om notities overzichtelijk te organiseren zijn binnen OneNote net iets beter dan in Evernote.
5. LastPass
LastPass is een sterke wachtwoord extensie. Met deze tool zijn al uw wachtwoorden in veilige handen en worden automatisch op al uw apparaten gesynchroniseerd. Daarnaast worden uw wachtwoorden automatisch geüpdatet en krijgt u rapporten over hun sterkte. Met LastPass hoeft slechts één masterpassword onthouden te worden en LastPass zorgt voor de rest.
6. Buffer
Social media is voor elke organisatie een ‘must’. Alleen kan het bijhouden van de kanalen nog veel tijd in beslag nemen. Met Buffer automatiseert u gemakkelijk al uw social updates. Buffer maakt het mogelijk om posts te maken en in te plannen. Daarnaast heeft buffer ook een app voor op uw telefoon, zodat u het zelfs onderweg kunt regelen.
7. IFTTT
Wilt u nog een stap verder gaan? Met IFTTT (If This Then That) kunt u taken voorprogrammeren en automatisch laten uitvoeren. Komt er bijvoorbeeld een nieuwe blog op uw website? Dan kan IFTTT het automatisch in buffer inplannen voor publicatie op al uw social media kanalen. Hoewel het ook mogelijk is om dit soort opdrachten zelf aan te maken, zitten er ook al erg veel ‘recepten’ standaard in IFTTT die u kunt inzetten. Dat maakt deze tool makkelijk in gebruik.
8. Trello
Een prettige tool om taken in te ordenen is Trello. Deze app is met name geschikt voor teamprojecten. Ook Trello is zowel op uw desktop als smartphone te gebruiken. U maaktsnel en gemakkelijk verschillende borden aan, waarin met het team taken geplaatst worden. Deze taken kunnen vervolgens aan een specifiek teamlid of meerdere leden worden toegewezen.
9. Nozbe
Een andere goede optie om uw taken in bij te houden is Nozbe. Dit is een tool die volgens het Getting Things Done-principe werkt. Al uw to do’s kunt u in deze tool noteren, wat helpt om uw hoofd leeg te maken. Het grote pluspunt van Nozbe is dat u er tags aan kunt hangen. Het is dus niet alleen mogelijk om projectlijsten aan te maken, maar ook om deze per tag te groeperen. Hierdoor kunt u snel de taken die een telefoon nodig hebben met de tag ‘bellen’ sorteren. Deze tool is iets overzichtelijker dan Trello, maar iets minder prettig om met teams in te werken.
10. OneDrive of Dropbox
Met OneDrive of Dropbox kunt u uw bestanden in de cloud opslaan, waarna u ze overal kunt raadplegen. Veel apps bieden de mogelijkheid om standaard te synchroniseren met de cloud. Zo raakt u nooit meer bestanden of foto’s kwijt.