Veelgestelde vragen over Desktop naar Cloud
De aangiftes zijn zoveel mogelijk vergelijkbaar gebleven met de desktop, op toegevoegde nieuwe functionaliteiten na. Het verschil tussen Desktop en Cloud zit vooral dat u geen updates meer hoeft te doen omdat u altijd met de meest recente versie werkt. U vindt alle klanten terug in een overzicht. Verzenden van de aangifte gaat met een druk op de knop vanuit de aangifte en niet meer via een apart programma. Er zijn verschillende analytische functionaliteiten beschikbaar die u meer inzicht geven in de data en daarnaast de adviessignalen gekoppeld met Naslagwerken. Kortom alle informatie die u nodig heeft om aangiftes te doen of om informatie te ontvangen van de belastingdienst staat allemaal overzichtelijk bij elkaar in een overzicht.
Ja, de aantekeningen die in de aangifte staan worden ook meeverhuisd.
Ja, dat is mogelijk door de schermen naast elkaar te zetten.
Hiervoor kunt u het beste contact opnemen met uw persoonlijke Account Manager. Dit zodat hij/zij wat dieper op de Cloud kan ingaan en de prijs met u kan bespreken. De prijs wordt net zoals in desktop bepaald aan de hand van de staffels die u heeft.
Deze zijn beide kosteloos. Wel is het van belang snel contact op te nemen met uw Account Manager zodat hij/zij de vervolgstappen qua migratie en groepstraining met u kan doorlopen. De migratie is online, 1 op 1, en de trainingen zijn in groepsverband.
Wij hebben de twee stapsverificatie in nextens staan maar elke gebruiker mag zelf bepalen of hij / zij dit toepast.
Bij Nextens werken we met een Service Level Agreement met ons datacenter, waarbij een uptime wordt gegarandeerd. Storingen in de internetverbinding vanaf uw verbinding naar ons datacenter is niet daarbij inbegrepen.
Installeert u voor de migratie eerst uw PKI Overheid services certificaat,
- Dan wordt tijdens het migratie proces de status van uw SBA machtigingen gecontroleerd(automatisch).
- VIA-machtigingen aangevraagd met ander programma dan Nextens, opnieuw actief maken in Nextens(handmatig): U kunt in Nextens voor dezelfde klant de status van de VIA machtiging opvragen en wordt de status van de machtiging bijgewerkt. Als u de aangifte IB van uw klant gaat behandelen (in Nextens IB) kunt u de gegevens van de VIA ophalen en tonen.
- De volgende Uitstel records (Desktop Database) worden tijdens de migratie overgezet:
- Uitstelstatus indien aangevraagd of toegekend
- Vinkje (Aanwijspost, Bijz/Inc. Uitstel, Parkeerlijst, uitstel bij derden, Blokkeringsregeling, individueel uitstel)
- Data (Uitstel aangevraagd op, Terugkoppeldatum, Uitstel tot, Aangifte verzonden)
- Ophalen SBU’s na migratie wordt werkelijks automatisch door Nextens gedaan.
Aangiften versturen
Voor het verzenden van aangiften is een PKIoverheid services server certificaat vereist (hierna PKI certificaat). Ook het aanvragen van uitstel of het ontvangen van VIA’s, SBA’s, SBU’s en SBT’s vereist dit certificaat (voor machtigingsgerelateerde zaken is dan ook een Kvk-nummer in het certificaat dan nodig!). Hetzelfde certificaat is ook nodig als u deponeringen aan de KvK verricht.
Voor het verzenden van aangiften is een PKIoverheid services server certificaat vereist (hierna PKI certificaat). Ook het aanvragen van uitstel of het ontvangen van VIA’s, SBA’s, SBU’s en SBT’s vereist dit certificaat (voor machtigingsgerelateerde zaken is dan ook een Kvk-nummer in het certificaat dan nodig!). Hetzelfde certificaat is ook nodig als u deponeringen aan de KvK verricht.
Vanaf 2023 worden er geen nieuwe desktop jaarversies meer door Nextens uitgebracht, alleen noodzakelijke updates van eerdere jaarversies. Dit betekent dat je de vorige jaarversies kunt blijven gebruiken en deze voorzien blijven van wettelijke updates. Alle aangiftes vanaf 2023 kunnen in het Cloud product verwerkt worden. Wij verwachten dat alle desktop programma’s vanaf het vierde kwartaal allemaal in de Cloud beschikbaar zijn.
Aangiften versturen
Wij hebben een ‘verhuisservice’ die klaar staat om u te helpen. Je wordt geholpen met de migratie door onze Technische Service Desk. Bij een verhuizing plannen onze Sales collega’s deze afspraak direct voor je in. Zodra je bent gemigreerd kan je deelnemen aan de groepstraining waarbij je drie trainingen volgt: instellingen XXXX. Deze trainingen zijn vanaf augustus te volgen.
Wij hebben een ‘verhuisservice’ die klaar staat om u te helpen. Je wordt geholpen met de migratie door onze Technische Service Desk. Bij een verhuizing plannen onze Sales collega’s deze afspraak direct voor je in. Zodra je bent gemigreerd kan je deelnemen aan de groepstraining waarbij je drie trainingen volgt: instellingen XXXX. Deze trainingen zijn vanaf augustus te volgen.