
DAC8
Samenvatting uit Nextens Naslag
Laatst gecontroleerd: Augustus 2024
DAC 8
De DAC 8-richtlijn introduceert nieuwe regels voor de rapportage en uitwisseling van fiscale informatie over crypto-activa binnen de EU. De richtlijn is bedoeld om belastingfraude, belastingontwijking en belastingontduiking met betrekking tot crypto-activa tegen te gaan. Ze is aangenomen op 17 oktober 2023 en treedt uiterlijk op 1 januari 2026 in werking.
Wat is DAC 8?
DAC 8 breidt het kader van gegevensuitwisseling in de EU uit naar transacties met crypto-activa. Het richt zich op de verplichting voor aanbieders van crypto-activadiensten om gegevens te verzamelen, verifiëren en rapporteren over transacties van gebruikers die in de EU wonen. De richtlijn omvat zowel grensoverschrijdende als binnenlandse transacties, inclusief niet-fungibele tokens (NFT’s), e-money en stablecoins.
Verplichtingen en reikwijdte
Onder DAC 8 moeten aanbieders van crypto-activadiensten gegevens rapporteren zoals:
- Naam en adres van de gebruiker.
- Fiscaal identificatienummer (TIN).
- Omvang en waarde van transacties.
De rapportage is verplicht voor aanbieders van crypto-activadiensten die hun diensten aanbieden aan inwoners van EU-lidstaten, ongeacht waar de dienstverlener zelf gevestigd is. Hierdoor heeft DAC 8 een wereldwijde reikwijdte. De gegevens worden automatisch uitgewisseld tussen belastingautoriteiten van de EU-lidstaten.
Samenhang met MiCA en DAC2
DAC 8 sluit aan bij de Verordening markten in crypto-activa (MiCA), maar heeft een andere focus. MiCA reguleert de toegang tot de EU-markt voor crypto-activa, terwijl DAC 8 zich richt op fiscale transparantie. Ook is DAC 8 een aanvulling op DAC2, waarin financiële instellingen moeten rapporteren over bank- en beleggingstegoeden. Crypto-activa worden nu toegevoegd aan deze rapportageplicht.
Sancties bij niet-naleving
Het niet naleven van DAC 8-verplichtingen kan leiden tot aanzienlijke sancties. Lidstaten zijn verplicht effectieve en afschrikwekkende boetes op te leggen. Voor kleine dienstverleners is de minimumboete €50.000; voor grotere bedrijven kan dit oplopen tot €150.000 of meer, afhankelijk van hun omzet. De sancties kunnen per lidstaat verschillen, maar Nederland pleit voor een geharmoniseerd boetestelsel binnen de EU.
Belang voor praktijk en adviseurs
DAC 8 vraagt om actieve voorbereiding door crypto-activadienstverleners en investeerders. Dienstverleners moeten systemen implementeren om aan de rapportageverplichtingen te voldoen. Voor investeerders is het belangrijk om te controleren of hun bezittingen correct worden opgenomen in hun belastingaangifte.
Conclusie
DAC 8 versterkt de fiscale transparantie in de digitale economie en zorgt voor een gelijk speelveld binnen de EU. Het vereist echter zorgvuldige naleving en voorbereiding door zowel dienstverleners als gebruikers van crypto-activa om sancties te vermijden.