Het leven van de fiscalist, controller en financieel manager draait om controle en zekerheid. Je bent immers verantwoordelijk voor de financiële gezondheid van de organisatie. Zowel nu als in de toekomst. Hiervoor is het noodzakelijk op de hoogte te zijn van accurate wet- en regelgeving, dat deadlines niet worden gemist en dat de belastingplanning zo accuraat mogelijk is. Maar hoe doe je dat als aan de ene kant de dagelijkse druk steeds groter wordt en aan de andere kant steeds minder mensen beschikbaar zijn? Gelukkig zijn er verschillende fiscale tools die je kunnen helpen. De belangrijkste hebben we in dit artikel voor je op een rijtje gezet:
- Een betrouwbare fiscale kennisbank
Geen enkele fiscale toolkit is compleet zonder een betrouwbare fiscale kennisbank. Het is een essentieel instrument dat je voorziet van de meest actuele stand van zaken op het gebied van fiscale wet- en regelgeving en jurisprudentie. In een tijd waarin wetswijzigingen zich steeds sneller opvolgen en het fiscale landschap steeds complexer wordt, zorgt een fiscale kennisbank voor betere besluitvorming en daarmee het terugdringen van fiscale risico’s.
Bovendien biedt een kennisbank ondersteuning bij het interpreteren van complexe fiscale vraagstukken en bevordert het efficiëntie en productiviteit doordat iedereen altijd snel de juiste informatie tot zijn beschikking heeft. - Geavanceerde belastingsoftware
Slimme belasting- of aangiftesoftware staat niet bij iedere financieel manager of bedrijfsfiscalist hoog op de agenda. Het doen van VPB aangifte wordt immers vaak uitbesteed. Echter, veel bedrijven doen hun BTW aangifte wel zelf. Is immers simpel toch?! Toch gaat het wel eens mis. Met grote financiële gevolgen. Vooral als de bedrijfsstructuur iets complexer wordt en er ook met het buitenland zaken wordt gedaan, is BTW & ICP aangiftesoftware eigenlijk onmisbaar. Het scheelt je een hoop tijd en voorkomt fouten met kleine of grotere financiële gevolgen.
Echter, ook als je je aangifte hebt uitbesteed, is deze software handig om meer Grip te krijgen op fiscale bedrijfsprocessen. Zo wordt de communicatie met je belastingadviseur, accountant of de Belastingdienst vele malen efficiënter en effectiever. Bovendien laat je aan de Belastingdienst zien dat jij er alles aan doet om je fiscale huishouding netjes op orde te hebben. Bovendien maak je door functies als geautomatiseerde berekeningen, rapportgeneratie, fiscale planningshulpmiddelen en elektronische indieningsopties, minder fouten, werk je sneller en voorkom je het mislopen van deadlines. - Fiscale rekentools
Rekentools mogen in geen enkele fiscale toolkit ontbreken. Ze helpen je nauwkeurige berekeningen uit te voeren voor verschillende complexe fiscale scenario’s. Of het nu gaat om de berekeningen met betrekking tot auto van de zaak of privé, bedrijfswaardering of de Werkkostenregeling, rekentools maken het eenvoudiger en minimaliseren fouten. Rekentools worden bovendien tijdig bijgewerkt waardoor je zeker weet dat je altijd van de juiste gegevens, tarieven en percentages gebruik maakt. Dit bespaart je niet alleen tijd, maar voorkomt ook fouten en financiële ongemakken. - Praktische checklists
Checklists vormen ook een essentieel onderdeel van de fiscale toolkit voor de financieel professional. Ze helpen namelijk bij het sneller, efficiënter en effectiever uitvoeren van diverse fiscale taken en procedures. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van een gedegen Fietsplan. Of als je er over denkt over te stappen op een andere juridische bedrijfsvorm. De checklists bieden duidelijke richtlijnen, bevorderen consistentie in werkmethoden en voorkomen dat je essentiële onderdelen over het hoofd ziet. - Efficiënt document- en archiefbeheer
Een efficiënt document- en archiefbeheersysteem mag uiteraard ook niet ontbreken. Hiermee kun je namelijk al je fiscale documenten en correspondentie met belastingautoriteiten eenvoudig organiseren, archiveren en beheren. Dit zorgt voor een georganiseerde, gestructureerde en veilige opslag van belangrijke fiscale informatie, waardoor het gemakkelijk wordt om snel toegang te krijgen tot relevante documenten wanneer dat nodig is. Ook hiermee laat je weer aan de Belastingdienst zien dat je er alles aan doet om je fiscale huishouding op orde te hebben. - Updates en meldingen
Dankzij de update- en meldingsfuncties binnen fiscale software, blijf je eenvoudig op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de fiscale wet- en regelgeving en het eventueel wijzigen van belangrijke deadlines. Door middel van fiscale nieuwsbrieven, update-notificaties en meldingen van officiële instanties over relevante wijzigingen, hou je als inhouse fiscalist bovendien je kennis up-to-date waardoor je tijdig kunt anticiperen op nieuwe ontwikkelingen. - Een Fiscale Jaarkalender
Een fiscale jaarkalender is een handig overzicht met alle belangrijke fiscale data en deadlines voor het aankomend jaar. Het zorgt er voor dat je belangrijke deadlines niet over het hoofd ziet en daardoor dus meer Grip hebt op je fiscale situatie.
Maximale fiscale controle met Nextens Grip
Welke fiscale tools je ook kiest, een goede toolkit is onmisbaar voor iedere financieel professional. Wil je weten hoe jij met Nextens Grip ook maximale controle kan krijgen op fiscale bedrijfsprocessen? Maak dan een afspraak met een van onze specialisten. Zij leggen je dan haarfijn uit hoe je met onze slimme software, kennisbank, rekentools, checklists en templates maximale Grip krijgt op jouw fiscale bedrijfsprocessen en daarmee dus nóg sneller kunt groeien.
Zoek je ook meer controle op fiscale vraagstukken?