Cryptocurrencies, Bitcoin, Blockchaintechnologie, ETF’s, de kans is aannemelijk dat je er de laatste tijd weer iets over gehoord of gelezen hebt. De koers van Bitcoin zit namelijk weer aardig in de lift (van zo’n 20.000 euro ongeveer een jaar geleden tot zo’n 71.000 euro op 11 maart 2024), en een stijgende koers zorgt altijd voor meer aandacht. En dus meer vragen.
Waarom is Bitcoin weer meer in het nieuws?
De stijgende koers is echter niet de enige reden waarom Bitcoin weer meer in het nieuws verschijnt. Een andere belangrijke reden is dat de Amerikaanse beurswaakond, de Securities and Exchange Commission (SEC), begin dit jaar groen licht gaf voor de handel in Bitcoin ETF’s in de Verenigde Staten. Hierdoor kregen (grote) beleggers toegang tot Bitcoin zonder zelf Bitcoin te hoeven kopen en beheren. De rompslomp rond het kopen en beheren van Bitcoin was voor veel beleggers een belangrijke reden om tot voor kort niet in Bitcoin te investeren.
Wanneer is de volgende Bitcoin halving?
Tot slot wordt de volgende Bitcoin halving verwacht in april 2024. Een halving houdt kort gezegd in dat de zogenaamde block rewards worden gehalveerd. Dit zorgt er voor dat er bij het minen de helft minder nieuwe Bitcoins in circulatie komen. Dit zorgt dus voor een kleiner aanbod en vaak voor een stijging van de koers.
Bitcoin als betaalmiddel
Meer aandacht, een hogere koers en een grotere groep beleggers die in Bitcoin investeert of voornemens is te investeren. Het betekent dat Bitcoin (en ook andere cryptocurrencies) vaker en prominenter op de radar van bedrijven zal verschijnen. Vragen die opkomen zijn dan wat Bitcoin eigenlijk is, wat het verschil is tussen Bitcoin en andere cryptovaluta (altcoins) en wat je als bedrijf eigenlijk met crypto’s kunt? Maar ook, wat zijn de fiscale consequenties van het ontvangen of in bezit hebben van Bitcoin? Op deze vragen zullen we in dit artikel echter niet ingaan. Waar we in dit artikel wél naar kijken, is de vraag waarom het eventueel interessant zou kunnen zijn voor bedrijven om Bitcoin of andere cryptocurrencies als betaalmiddel te accepteren.
Meer mensen willen met crypto betalen
Immers, als de acceptatie van Bitcoin – niet alleen in Nederland maar ook juist in landen waar de inflatie nog vele malen hoger is dan bij ons zoals Turkije of Argentinië – groter wordt, zou het zo kunnen zijn dat meer mensen met Bitcoin of andere cryptocurrencies willen gaan betalen. Iets wat ook door onderzoek wordt bevestigd. En wat als dat ook jouw klanten zijn? Of in de toekomst gaan zijn? Is het dan niet verstandig om je te verdiepen in de (on)mogelijkheden?
We hebben daarom 5 redenen waarom je als ondernemer Bitcoin (of andere cryptovaluta) als betaalmiddel aan je klanten zou kunnen aanbieden voor je op een rijtje gezet.
Hierbij dient natuurlijk wel de opmerking geplaatst te worden dat er ook redenen te bedenken zijn waarom je Bitcoin niet als betaalmiddel zou moeten accepteren. De technologie is immers nog nieuw (Bitcoin bestaat pas 15 jaar) en de koers heeft regelmatig het karakter van een achtbaan. Dit artikel heeft dan ook zeer zeker niet de intentie om advies te geven maar alleen om ondernemers aan het denken te zetten.
- Meer mensen willen met crypto betalen
We noemden het hierboven al maar de groep mensen die nu of in de nabije toekomst met Bitcoin of andere cryptovaluta wil betalen, wordt ieder jaar groter. Hoe eerder je hier mee begint, hoe eerder je er dus van kunt profiteren. - Lagere transactiekosten
Een voordeel dat cryptocurrency heeft ten opzichte van traditioneel geld is dat het zeer lage of zelfs geen verwerkingskosten vereist. - Aantrekking van nieuwe klanten
Cryptovaluta kunnen je helpen nieuwe klanten aan te trekken en je bedrijf een geavanceerd imago te geven. - Acceptatie van betalingen van iedereen
Misschien wel een van de belangrijkste factoren is dat je cryptocurrency-betalingen kunt accepteren van iedereen ter wereld. De online winkel van een klein bedrijf zal bereikbaar zijn voor mensen die dichtbij wonen, maar ook voor mensen in Turkije, Argentinië of Oekraïne. Zolang iemand toegang heeft tot het internet, kan hij of zij een aankoop doen. - Mogelijk lagere fraude- en terugboekingsrisico’s
Cryptocurrency-transacties zijn onomkeerbaar, wat betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken over terugboekingen of fraude zoals bij creditcards. Met cryptocurrencies bestaat niet de mogelijkheid dat iemand zijn betaling annuleert of zijn geld terugkrijgt nadat hij een aankoop heeft gedaan.
Bitcoin en het internet of de mobiele telefoon
Het is natuurlijk belangrijk om je te realiseren dat de meeste van je klanten momenteel nu nog geen crypto gebruiken. Zeker niet om mee te betalen. Dit staat nog in de kinderschoenen. Aan de andere kant, sommige ontwikkelingen gaan sneller dan verwacht. Zo ging het immers ook met het internet. En nog helemaal niet zo heel lang geleden had niemand een mobiele telefoon nodig.
Verdiep je in de materie
Het lijkt er op dat mainstreamadoptie van cryptocurrency en Blockchaintechnologie niet onwaarschijnlijk is in de nabije toekomst. Zeker als je naar de ontwikkelingen kijkt in landen waar valuta en economieën minder stabiel zijn dan bij ons. Daar is de adoptie al vele malen groter.
Het is daarom verstandig om je in ieder geval te verdiepen in de beginselen achter Bitcoin en Blockchaintechnologie. Zodat je een beter beeld hebt van wat het is. Dat maakt ook de discussie (ja, dit onderwerp maakt bij zowel voor- als tegenstanders een hoop los) een stuk inhoudelijker. Zet het onderwerp binnen je onderneming op de agenda. Bekijk in hoeverre het voor jouw bedrijf eventueel interessant zou kunnen zijn. Of niet natuurlijk want je zult ook zeer zeker de nadelen, potentiële gevaren en fiscale consequenties goed in overweging moeten nemen.
Op de mogelijke fiscale gevolgen van het hebben van Bitcoin in je onderneming, gaan we in een volgend artikel wat dieper in gaan. Meld je daarom aan voor onze nieuwsbrief. Je mist dan geen enkel artikel!