De Belastingdienst heeft een aantal ondernemers die bijzonder uitstel van betaling vanwege de coronacrisis kregen en de schuld afbetalen via de betalingsregeling bijzonder uitstel, een brief gestuurd. De brief is gestuurd naar ondernemers die volgens de administratie van de Belastingdienst niet meer voldoen aan de voorwaarden voor de betalingsregeling bijzonder uitstel. Lees ook het bericht ‘Aanmaningsbrief fiscus zorgt voor schrik bij ondernemers.
Betalingsregeling
Klanten kunnen alleen gebruik blijven maken van de betalingsregeling bijzonder uitstel als deze:
- vanaf 1 oktober 2022 voldoet aan alle nieuwe betalingsverplichtingen
- vanaf 1 oktober 2022 de termijnen van de betalingsregeling op tijd betaalt
De Belastingdienst heeft je klant een brief gestuurd als deze, volgens de gegevens van de fiscus, achterloopt met nieuwe betalingsverplichtingen, termijnen van de betalingsregeling of allebei.
Wat te doen
Misschien heeft je klant de betalingsachterstand al ingehaald in de 2 weken voordat die deze brief kreeg. In dat geval hoeft je klant op dit moment niets te doen.
Het kan ook zijn dat je klant een termijn van de betalingsregeling heeft betaald, maar daarbij een verkeerd betalingskenmerk heeft gebruikt. In dat geval kon de Belastingdienst de betaling niet op tijd verwerken, waardoor het leek alsof je klant achterliep met het betalen van de termijnen. Heeft de Belastingdienst het overgemaakte bedrag, teruggestort? Dan moet de termijn opnieuw betaald worden.
De BelastingTelefoon bellen voor:
- om zeker te weten hoe groot de achterstand is
- voor de termijnen van de betalingsregeling bijzonder uitstel
- voor een kopie van de brief met informatie over deze betalingsregeling
Laat je klant proberen zo snel mogelijk een eventuele betalingsachterstand in te halen.
Aanpassingen
Kan jouw klant (tijdelijk) de termijnen van de betalingsregeling bijzonder uitstel niet betalen? Vraag dan 1 of meer aanpassingen van deze regeling aan.