Het nieuwe jaar is weer vol in gang en bij Nextens hebben wij veel interessante nieuwe Nextens Naslag dossiers gepubliceerd. Ook is het eerste belastingmagazine van het jaar uitgekomen, ook te lezen op Nextens Naslag. Hieronder de nieuwe themadossiers.
- Aandachtspunten IB-aangifte 2022
Vanaf 1 maart 2023 kan de vooraf ingevulde aangifte inkomstenbelasting 2022 worden gecontroleerd en aangevuld. De aangifte moet worden ingediend voor 1 mei 2023. De aanvraag voor de uitstelregeling voor belastingconsulenten moet vóór 1 april 2023 door de Belastingdienst zijn ontvangen. Het nieuwe themadossier ‘Aandachtspunten IB-aangifte 2022’ geeft een beknopt overzicht van de nieuwigheden en attentiepunten voor het aangiftejaar 2022. Ook wordt een aantal adviespunten voor het huidige belastingjaar gegeven. Lees het dossier hier.
- Op de zaak betrekking hebbende stukken
In bestuursrechtelijke procedures moet de inspecteur in beginsel de ‘op de zaak betrekking hebbende stukken’ overleggen. Regelmatig ontstaan met de inspecteur discussies over het feit of bepaalde stukken of andere gegevens wel of niet onder de op de zaak betrekking hebbende stukken vallen. Maar wat zijn precies deze op de zaak betrekking hebbende stukken? Lees het dossier hier.
- Vpb-plicht van stichtingen en verenigingen
In de praktijk bestaat veelal de misvatting dat wanneer een stichting of vereniging over de anbi-status beschikt dat deze niet onderworpen zal zijn aan de vennootschapsbelasting. Dat een stichting of vereniging aangemerkt moet worden als een anbi betekent niet dat deze niet onderworpen is aan de vennootschapsbelasting of om die reden subjectief is vrijgesteld. Dat maakt dat het ook bij anbi’s raadzaam is om te beoordelen of er onderworpenheid is aan de vennootschapsbelasting. Lees het dossier hier.
- Arbovoorzieningen
Een werkgever heeft op het gebied van arbeidsomstandigheden van zijn werknemers bepaalde verplichtingen op grond van de Arbeidsomstandighedenwet. Een werkgever dient bijvoorbeeld zorg te dragen voor de veiligheid en gezondheid van zijn werknemers. Deze zorgplicht strekt zich niet alleen uit tot de werkplek op kantoor, maar ook tot de thuiswerkplek van een werknemer. De werkgever blijft verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat de thuiswerkplek van een werknemer ergonomisch is ingericht. De werkgever kan hiervoor voorzieningen ter beschikking stellen of verstrekken aan een werknemer. In beginsel komen de kosten voor die voorzieningen voor rekening van de werkgever. Wat voor gevolgen dit heeft voor de loonheffingen? Lees het dossier hier.
Ben je benieuwd naar ons nieuwe belastingmagazine die is ook in Naslag te lezen. Klik hier voor de laatste editie.
Nog geen Nextens Naslag?
klik dan hier›