De Belastingdienst is slecht bereikbaar. De klachten over de BelastingTelefoon stromen binnen. Wie het lukt om binnen een halfuur een medewerker te spreken hoort bij de lucky few. Meer dan een uur in de wacht is eerder regel dan uitzondering. Bovendien wordt de verbinding na lang wachten dikwijls verbroken. De Nationale Ombudsman heeft de fiscus inmiddels aangesproken.
De Belastingdienst heeft verbetering beloofd. De onbreikbaarheid is extra vervelend voor mensen die de dienst dringend moeten spreken. Aanmaningen, boetes en incassokosten komen gewoon binnen. Wie het er niet mee eens is, kan maar een ding: bellen met de BelastingTelefoon, dat schrijft RTL.
Betalingsregeling
Sandra Jasperse moet bijvoorbeeld te veel ontvangen toeslag terugbetalen. Ze heeft, zoals vaker voorkomt bij voormalig zelfstandigen, meer verdiend dan vooraf opgegeven. “Prima natuurlijk, maar het gaat om een flink bedrag dat ik in één keer moet overmaken. Omdat ik nu ook net een studielening aan het aflossen ben, wil ik een betalingsregeling treffen. En daarvoor moet ik bellen.”
Sandra stond al meerdere keren in de wacht. Maar veel langer dan drie kwartier wachten kon ze niet. Uiteindelijk kreeg ze in de week van de gestelde deadline na 90 minuten gelukkig toch nog iemand aan de lijn. Ze krijgt nu een nieuwe brief en hoopt maar dat ze niet opnieuw hoeft te bellen.
1600 mensen
De Nationale Ombudsman heeft laten weten dat er veel klachten binnen komen van mensen die na een uur wachten nog steeds niemand te spreken krijgen. Op de Facebookpagina van de Belastingdienst hebben de afgelopen vijf weken circa 1600 mensen geklaagd over de telefonische dienst van de fiscus. Veelgehoorde klacht: meer dan een uur in de wacht, waarna alsnog de verbinding automatisch wordt verbroken, aldus RTL.