Vanwege de aanhoudende personeelstekorten zijn steeds meer ondernemers genoodzaakt hun bedrijf in de verkoop te zetten. Dezelfde personeelstekorten zorgen er aan de andere kant voor dat de kopers in de rij staan. De aankoop van een bedrijf is een snelle manier om aan het schaarse personeel te komen.
Belangrijkste reden
Peter Rikhof van overnameplatform Brookz stelt dat het overnemen van personeel momenteel feitelijk de belangrijkste reden is voor de overname van andere bedrijven. Dat is volgens Rikhof te zien in de bouw, horeca, zakelijke dienstverlening en accountancy.
De krapte zorgt in veel sectoren voor problemen. Sommige horecazaken zijn genoodzaakt om meerdere dagen per week de deur te sluiten, op Schiphol ontstond chaos en bij NS vallen treinen uit. Zelfs populaire vacatures zijn in sommige gevallen niet te vullen.
Robert De Boeck van investeringsmaatschappij Antea bevestigt dat het tekort aan personeel een grote rol speelt bij de verkoop van bedrijven. Hij noemt een voorbeeld van een garage die geen personeel meer kon vinden en daarom werd verkocht aan een grotere organisatie. Grotere organisaties hebben doorgaans meer te bieden aan werknemers. Juist daarom hebben vooral kleine bedrijven het nu moeilijk.
Innovatie versus kansen
Hans Biesheuvel van ondernemersvereniging ONL ziet steeds vaker dat de grotere bedrijven de kleintjes opslokken. Dit doen ze in plaats van te proberen om aantrekkelijker te zijn als werkgever. Volgens Biesheuvel heeft dit ook nadelen. Zo zijn grotere bedrijven doorgaans bureaucratischer, wat innovatie soms in de weg zit.
Hoogleraar bedrijfseconomie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen begrijpt wel waarom de kleinere bedrijven samengaan met grote. Je hebt zo direct een sterkere positie, die heb je zeker in een krappe arbeidsmarkt nodig. Grote bedrijven betalen vaak beter. Bovendien zijn er meer posities en dus ook meer kansen voor werknemers, aldus het FD.