De autobranche is absoluut niet te spreken over de verhoging van de bijtelling voor elektrische leaseauto’s. Het kabinet maakt vooral het rijden in een elektrische leaseauto’s uit het hogere segment duurder. Door de belasting voor het privégebruik van een zakelijke auto te verhogen remt het kabinet de vergroening van de Nederlandse wegen, zegt de autobranche.
Te vroeg op de rem
Volgens de voorzitter van de VNA, Renate Hemerik is het een misvatting dat het wagenpark zal vergroening met de juiste snelheid zonder fiscale stimulering. De VNA is de vereniging voor autoleasemaatschappijen. Volgens Bovag komt de maatregel te vroeg. RAI vereniging zegt in een reactie dat het kabinet te vroeg aan de handrem trekt. Het verstoort de elektrificatie in de zakelijke markt waardoor de aangescherpte klimaatdoelen moeilijker behaald zullen worden, aldus de brancheclub.
Kosten
In het Belastingplan 2022 gaat de bijtelling voor elektrische voertuigen volgend haar omhoog van 12% naar 16%. Maar ook het drempelbedrag gaat omlaag. Nu is de lagere bijtelling nog mogelijk voor de eerste €40.000 van de cataloguswaarde van de auto. in 2022 gaat die grens omlaag naar €35.000. In 2023 naar €30.000. Alles daarboven heeft een normale bijtelling van 22%, schrijft het FD.
Voor een leaseauto met een cataloguswaarde van €60.000 krijgt men jaarlijks een brutobedrag van €9200 bovenop het inkomen waarover belasting moet worden betaald. Met de gewijzigde regels komt dat uit op €11.100. Een leaserijder die op de kosten let zal in dat geval voor een benzineauto gaan, stelt de woordvoerder van Bovag. Stel de bezine uitvoering is €10.000 goedkoper, dan komt de bijtelling in 2022 op €11.000.
Actieradius & oplaadtijd
Als het elektrisch rijden niet goedkoper is gaat de leaserijder toch naar andere aspecten kijken vreest Bovag. Zoals de actieradius van de elektrische auto’s. Die ligt een stuk lager dan bij benzine of dieselauto’s. Bovendien kosten het opladen bij een onderweg veel meer tijd dan het tanken van een brandstofauto.
De branchevereniging verwacht dan ook dat er volgend jaar een stuk minder elektrische auto’s zullen worden verkocht op de zakelijke markt. Daarbij zal er de komende maanden waarschijnlijk een piek te zien zijn in de verkoop van de duurdere elektrische leaseauto’s.
Middenklasse interessanter
Demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat, schrijft dat het kabinet de voordelen voor duurdere auto’s van de zaak wil afbouwen. Met de maatregel worden middenklassenauto’s interessanter voor de zakelijke rijders. Dat past volgens het kabinet ook weer beter bij de koopwensen van particulieren die de auto’s na de leaseperiode kopen op de tweedehandsmarkt.
Maar het is de vraag of die omslag zal plaatsvinden. Een middenklassenauto als de Peugeot 208 (100 pk) kost als benzine uitvoering €25000. In 2022 levert die auto een bijtelling op van €5500. De elektrische versie kost €33.000, die komt met de bijtelling van 16% op €5280. Niet een erg groot verschil dus. Op de Nederlandse wegen rijden zo’n 211.000 volledig elektrische auto’s, dat is op een totaal van zo’n 8,7 miljoen personenauto’s. Ongeveer 48% van die 211.000 zijn zakelijke leaseauto’s, aldus het FD.