De voorstellen in het Belastingplan 2022 die op Prinsjesdag werden aangeboden aan de Tweede Kamer zijn bescheiden. Belastingadviseurs noemen het een belastingpakket light. Toch zijn flink wat maatregelen wel relevant voor burgers en bedrijven. Een van die maatregelen is bijvoorbeeld de aangekondigde belastingvrije thuiswerkvergoeding.
Thuiswerkvergoeding
Omdat de verwachting is dat er ook na de coronacrisis veel meer thuisgewerkt zal worden, mogen werkgevers vanaf 1 januari €2 per dag of dagdeel vergoeden zonder dat daarover belasting hoeft te worden betaald. Dat is voor de extra kosten die werknemers maken. Werkgevers mogen ook afspraken maken met de thuiswerkende medewerkers over een vaste vergoeding.
Een handige regeling voor werknemers die op vaste dagen thuis en vaste dagen op kantoor werken. Maar arbeidskrachten met flexibele werkweken krijgen een stuk meer administratie. Die moeten alles gaan bijhouden. De vergoeding mag namelijk niet samenvallen met de belastingvrije reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer, dat schrijft het FD.
Prijsplafond korting bijtelling
Volgens Sylvester Schenk, fiscaal directeur van het Register Belastingadviseurs, is het volstrekt logisch dat het demissionaire kabinet zich bescheiden opstelt. ‘Het zou ongepast zijn geweest als het kabinet nu nog met grootse plannen of ingrijpende herzieningen zou zijn gekomen’. Dat het kabinet wel aan de knoppen draait bij de fiscale stimulering van emissievrije auto’s is wat Schenk betreft ook begrijpelijk.
Hier was immers rekening mee gehouden bij de vormgeving van de fiscale subsidie. Zo kan het kabinet voorkomen dat de kosten uit de hand zouden lopen. Zo gaat de bijtelling voor het privégebruik van de elektrische auto van de zaak volgend jaar omhoog van 12% naar 16%. Op die manier blijft de afgesproken korting van 6 procentpunt ten opzichte van de reguliere bijtelling van 22% overeind. Wel gaat het prijsplafond omlaag naar €35.000 in 2022. Vanaf 2023 gaat dit verder omlaag naar €30.000.
Dit moet vanwege het hogere aantal verkopen van nieuwe elektrische auto’s. Naar verwachting komen die dit jaar boven de 70.000 uit, terwijl men rekening had gehouden met maximaal 56.000. Het lagere prijsplafond voor de korting op de bijtelling maakt €330 miljoen goed van de €572 miljoen die de fiscale stimuleringsmaatregel extra kost, aldus het FD.
Heb je Studio Nextens gemist, geen zorgen! Je kan het alsnog terug kijken om je bij te laten praten over de nieuwste fiscale plannen en maatregelen.